Shipping

Struts
19.09.2021 kl 14:26 7608

Jeg er ingen ekspert. Stort sett begravet hodet i sanden. Men teori burde jo tilsi at aksjekursen skal falle med samme beløp som utbytte pr aksje. Det skjer ikke nødvendigvis alltid. 2020 Bulkers eksempelvis har vist seg å faktisk øke etter utbyttebetaling (som skjer månedsvis). På den annen side er det selvfølgelig nært knyttet til utviklingen i markedet, og for 2020 sin del har den (og andre tørrlastrederier) vært udelt positiv. I mars i år ga ADS Maritime (riktignok tankrelatert) utbetaling på $ 2.18 pr aksje (etter salg av siste skip), for meg utgjorde det rundt NOK 1.4 mill (dollarkursen da rundt 8.48). Aksjen sank fra rundt NOK 19.75 til 1.27 påfølgende dager (for så igjen å stige noe, det er jo et skall igjen). Det fine med utbytte er at tilsynelatende så liker nær sagt alle det, men selv hater jeg skatteleggingen.

Så mitt strutsesvar må dessverre være: Jeg har ingen fasit på noe som helst!

PS. Da jeg hadde fått hodet opp av sanden, satte jeg ADS-midler inn i et container-rederi nær oss.
Redigert 19.09.2021 kl 14:36

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.