Shipping

Kbkristi
26.02.2019 kl 16:42 4295

...Men tjente fett på to riggsalg
Ship Finance tynges av Solstad Offshore
Selv med høyere inntekter, falt resultatet 83 prosent etter nedskrivninger av skip leid ut til kriserammede Solstad Offshore. Utbyttet blir det "lell" - for 60. kvartal på rad.
Artikkel av: Are Strandli
26. februar 2019 - 14.21
Lest av
2411
- Styrken til Ship Finance’s forretningsmodell har blitt bevist over 60 kvartaler på rad med lønnsomhet og utbytter, slår selskapet konsernsjef Ole B- Hjertaker fast.
John Fredriksens skipseiende selskap kunne rapportere om en markant økning i inntektene i fjerde kvartal.
De rene driftsinntektene, ekskludert realisering av eiendeler og kontraktstermineringer, økte til 118,6 millioner dollar, fra 96,1 millioner dollar i fjerde kvartal 2017.
Resultatet ble imidlertid gjenstand for en betydelig svekkelse sammenlignet med samme periode året før. Resultatet som etter skatt beløp seg til 3,5 millioner dollar tilsvarte et fall på 83 prosent.
Det skyldes hovedsakelig en nedskrivning på 35,8 millioner dollar tilknyttet selskapets fem offshoreskip som er leid ut til kriserammede Solstad Offshore. De tre ankerhåndtererne og to supplyskipene ligger alle i opplag som følge av det utfordrende markedet.
Tjente på riggsalg
Resultatfallet som følge av nedskrivningene ble delvis oppveid av to riggsalg.
I desember ble salget av den oppjekkbare boreriggen «Sehanah» fullført. Salget av den gjeldfri riggen ga et nettoproveny på 84 millioner dollar, derav 7,6 millioner dollar ble bokført som gevinst.
Ship Finance satt også med en eierandel i Golden Close Maritime som solgte boreskipet «Deepsea Metro I» for 262,5 millioner dollar til tyrkiske TPAO i fjor høst. Etter salget kunne Fredriksen-selskapet bokføre en gevinst på 13 millioner dollar, eller om lag 112 millioner kroner.
Til tross for resultatnedgangen fortsetter Ship Finance å betale ut pene utbytter til aksjonærene.
Kvartalsutbyttet på 0,35 dollar pr. aksje er nummer 60 i rekken, og det syvende på rad av samme størrelse.
Mellom 2012 og 2017 lå utbyttet ligget jevnt på mellom 0,39 og 0,45 dollar pr. aksje. Sist det var lavere enn det nåværende nivået var i fjerde kvartal 2011.
Containergigant
Ship Finance har bygget seg opp til å bli en betydelig spiller innen containersegmentet med totalt 45 containerskip og to bilskip.
Gjennom fire transaksjoner kjøpte selskapet 24 containerskip av varierende størrelse i løpet av fjoråret.
Skipene som er leid ut til verdens største container-rederier, deriblant Maersk, MSC, MOL og Evergreen, bidro med inntekter på rundt 75,5 millioner dollar i kvartalet. Ettersom flere ble levert i løpet av kvartalet, er det nærliggende å tro at inntektsbidraget fra dette segmentet vil øke fremover.
Etter utløpet av kvartalet ble seks containerskip gjenstand for forlengelser i mellom to og fem år, noe som ga en ytterligere økning i ordrereserven.
Overskuddsdeling
I tillegg til offshore, rigg og container, er selskapet eksponert mot tank og tørrbulk.
Etter salget av fem VLCC-er i løpet av 2018, sitter selskapet igjen med totalt ni råoljetankere, produkttankere og kjemikalietankere. Disse genererte 19,9 millioner dollar i kvartalet, inkludert 1,5 millioner dollar i overskuddsdeling med Frontline som følge av at ratene bikket grensen på 20.000 dollar dagen.
Det så lenge ut til at det skulle kunne bli overskuddsdeling også i tørrbulk-segmentet, men ettersom markedet svekket seg i november, ble det kun med tanken for de åtte Capesize-fartøyene som er på lange kontrakter med Golden Ocean.
Selskapet eier tørrbulkskip innen Handysize- og Supramax-segmentene.
Klare til å handle.
Totalt hadde selskapets flåte på 86 fartøyer en ordrereserve på om lag 3,8 milliarder dollar, tilsvarende 32,7 milliarder kroner ved utløpet av fjoråret.
I løpet av året ble det investert rundt 1,2 milliarder dollar, eller 10,3 milliarder kroner, i nye fartøyer.
Selskapet kommer ikke til å ligge på latsiden i år heller, fremgår det av rapporten.
Det vises til en sterk likviditetsposisjon og god tilgang til kapital, noe som gjør at selskapet kan handle raskt når det dukker opp gode muligheter.
«Vi tror kombinasjonen av et utfordrende bankmarked for mange aktører og lave skipspriser vil skape betydelige muligheter for Ship Finance i å finne investeringer med begrenset nedside til verdien av eiendelene», konkluderer styret.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.