Shipping

hectorgonzales
04.10.2021 kl 11:11 7292

Jeg syns det er hyggelig med teknisk info rundt aksjen. Aksjemarkedet er ikke alltid koblet til fundamentale markedssituasjoner. At kursen nå er glidende nedover er helt greit for meg som er long. For de som blir "støtet" av innlegg så er rådet mitt å bare fore forument videre med faktabasert info.

Jeg har fulgt med på New Contex og Harper siden dato spurte om vi kunne få historikk. Allerede i juli 2021 syns jeg ratene hadde steget svært mye og jeg forventet en utflating. Men ratene har nesten doblet seg fra 1.7.

Så dersom vi skulle fått ett "krakk" i 2022 ved at ratene synker tilbake til 1.7 - så er det fremdeles svært gode rater for rederne. Det som imponerer meg med bransjen nå er at de ofte går for de lengste kontraktene. For 2 år siden var det unntaksvis at skip gikk for lenger enn 24mnd kontrakter. Nå er det som oftest 36-48 måneders kontrakter.

Så for dere som er "Bear" - det hadde vert fint om dere kunne tatt regnearket og laget et bear scenario der kursen er 15 - og se på inntjeningen i 2022 og 2023. Hva vil fremtidige månedlige inntekter være for at kursen skal forsvare dette? Hvor langt ned må NewContex og Harper gå for at dette skal bli en realitet basert på fundamentale verdier? Det er også viktig at dere som er Bear forstår container segmentet "feeder" og ikke blander sammen øvre delen av segmentet. F.eks. ser på rateutvikling for opptil 2800TEU. For inntjeningen til MPC så er dette det viktigste. Ikke om HL og de store får nye skip som tar 20.000+ TEU. Dette er ikke MPC sitt marked.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.