Bil og motor

Fjordgubben
27.02.2019 kl 16:50 1598

Eh, at Jaguar bruker kinesiske motorer har jeg aldri hørt et ord om, Ford bygger fremdeles noen motorer men dette er etter Jaguars spesifikasjoner. F.eks har de sluttet å bruke 2.2 dieselmotoren som var en Ford-motor og produserer sin egen 2 liters diesel.

Men at de bruker motorer fra Kina har jeg aldri hørt noe om. De har en fabrikk i Kina som lager motorer, men dette betyr jo ikke at det er «kinesiske motorer», for motorene ble utviklet i UK.

Mange merker har fabrikker i Kina, BMW, Mercedes etc, det betyr ikke at de «får motorene fra Kina».

Når det gjelder driftssikkerhet ser jeg av ulike tester at de ikke har flere feil enn andre sammenlignbare biler. At Jaguar ikke har solgt bedre i Norge kommer av dårlig rykte fra gamle dager, dårlig utbygd nettverk og ikke minst at norske bilavgifter ikke akkurat hjelper på, Jaguar har jo ingen «budsjettbiler» som passer i det norske avgiftssystemet, bortsett fra elbilen som vil selge endel men som fortsatt lider under det dårlig utbygde forhandlernettet.

Her i UK selger Jaguar ganske bra, ser hele tiden Jaguar i alle mulige varianter og folk kjøper de gang på gang så at det er så dårlig som mange nordmenn tror stemmer ikke.
Redigert 27.02.2019 kl 17:04

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.