Offshore

delta
27.02.2019 kl 17:23 5093

AFRICA ENERGY:VIL GJERNE HA "DEEPSEA STAVANGER" TILBAKE TIL SØR-AFRIKA
Oslo (TDN Direkt): Konsernsjef Garrett Soden i Africa Energy Corp vil gjerne ha Odfjell Drillings "Deepsea Stavanger" tilbake til 11B/12B-blokken offshore Sør-Afrika etter Brulpadda-funnet.

-Fra mitt perspektiv, vil jeg gjerne ha "Deepsea Stavanger" tilbake, fordi jeg tror de (Odfjell Drilling, red. anm) lærte masse da de boret Brulpadda-brønnen, og det vil være bra å bruke det mannskapet og den riggen, sier Soden til TDN Direkt i forbindelse med Sparebank 1 Markets Energy Conference onsdag.

Africa Energy har 4,9 prosent eierandel på 11B/12B-blokken, der Total er operatør. Ifølge Soden har Total nå et anbud ute for en rigg, for opptil fire letebrønner, der den første mest sannsynlig vil bores i desember. Soden tror det franske oljeselskapet vil forsøke å bruke "Deepsea Stavanger" til ytterligere letebrønner på blokken.

-Jeg vil gjette på det er viktig for Total som operatør å sikre "Deepsea Stavanger" eller en av dens søster-rigger for den kommende borekampanjen den neste boresesongen, sier han.

Han utelukker heller ikke at Total vil forsøke å sub-kontrahere riggen, som snart skal på arbeid for Aker BP i Nordsjøen.

-Jeg forestiller meg at det er et naturlig spørsmål for Total å undersøke. Dersom det kun er fire potensielle rigger i verden som kan håndtere disse dypvannsforholdene, og alle disse er på kontrakt, så vil man åpenbart måtte subkontrahere fra noen andre, sier han.

Han kan ikke uttale seg for sikkert om det er eller har vært samtaler mellom Total og Odfjell om å subkontrahere "Deepsea Stavanger".

-Jeg vil forestille meg at det har vært samtaler, men jeg vet ikke for sikkert, sier Soden

Han sier det blir vanskeligere og vanskeligere å kontrahere rigger for det kommende boreprogrammet på blokken.

-Da denne ble kontrahert av Total i 2017, var det mye tilgjengelighet. Dypvannsforholdene krever en unik rigg, sier han.

-Odfjell gjorde en fantastisk jobb med "Deepsea Stavanger" da de boret Brulpadda-brønnen, godt foran tidsplan og under budsjett, sier han videre.

Boresesongen i Sør-Afrika er fra desember til april. Ifølge Soden er det fire ytterligere prospekter i det nåværende 2D-seismikkmaterialet operatørskapet har. Det vil i mars og april skytes 3D-seismikk på blokken.

-Når vi har den 3D-seismikken vil vi ha en bedre ide om hvilke andre prospekter eller leads som er der ute. Jeg forestiller meg at det er mye mer arbeid å gjøre i tillegg til de fire letebrønnene, sier han.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.