Offshore

cheezy
08.10.2021 kl 09:09 2631

I det siste har det vært lite korrelasjon mellom late sales til TGS og PGS. Grunnen til dette er at PGS har mye mer data i modne områdner og TGS har et enormt 2D bibliotek i områder langt fra eksisterende infrastruktur. Dette fører til at PGS har hatt forholdsvis bedre salg de siste kvartalene, samtidig som TGS har en større oppside hvis letingen tar av igjen.
Jeg tror at noe av den store differansen TGS hadde mellom IFRS og segment kommer av at TGS hadde samarbeid med PGS om datainnsamling i Canada, der to store ramformer arbeidet hele sesongen. Vi vil sannsynligvis se det samme hos PGS når de slipper forecast og tall.
De store oljeselskapene har press på seg til å produsere nok olje til å få ned oljeprisen samtidig som de helst skal slutte å produsere olje. Foreløpig er det nesten ingen som har justert letebudsjettene for 2021 i takt med oljeprisoppgangen. Det er mye støy der leteavdelingene prøver å være klar i påvente av at finansiering blir godkjent. Men vi skal være forberedt på at Q4 og Q1 blir ganske trist, med late sales i Q4 som et mulig unntak.
Jeg tror at late sales til neste år blir bra i modne områder, samtidig som umodne områder vil henge etter. Men hvis etterspørselen tar seg opp som jeg forventer, vil det være fullt fokus på umodne områder fra 2023 og utover.
Streamerseismikk er nærmest et duopol der Shearwater er de eneste som har noe særlig ledig kapasitet. De har til gjengjeld mye ledig. Jeg håper og tror at de vil prioritere å få opp ratenivået en del, men ikke så mye at andre får finansiering til å investere i streamere.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.