IKT

Norviking
28.02.2019 kl 20:08 1319

21 Ønsker en skikkelig gjennomgang over de respektive markedene, hva kan vi forvente, hvordan ser markedet ut.

SP: Dette er et spørsmål som vi ikke rekker å svare i detalj i en kvartalspresentasjon; men kort sagt så har StrongPoint en sterk posisjon i både Norge, Sverige og Baltikum – og vi jobber stadig med å gjøre posisjonen sterkere ved å selge eksisterende produkter til eksisterende og nye kunder (typisk nye vertikaler) i disse landene. I tillegg jobber vi med å utvide vårt produkttilbud til disse landene, slik som f.eks. TD-light, i Sverige. Utover disse landene er det maksimalt fokus på Spania og Tyskland. I begge disse landene jobber vi med å selge våre produkter både direkte og gjennom strategiske partnere (f.eks. Harting systems i Tyskland). I øvrige land jobber vi pt gjennom «Global Partners».
_____________________________________________________________________________ 
22 Hvilke omsetningsmål er satt for bedriften fremover (f eks 3 eller 5 år frem i tid), og hva skal gjøres for å oppnå dette?

SP: Det er ikke satt omsetningsmål eksternt. StrongPoint fokuserer på å skape mest mulig verdi for aksjonærene, og det kommer primært til uttrykk gjennom bunnlinjefokus – samtidig som topplinjevekst er en forutsetning for dette over tid.
______________________________________________________________________________
23 Er det er mulig å videreføre solutions/markets-matrisen de har brukt tidligere? Hadde vært greit å se hvordan utviklingen går med tanke på nye markeder og nye produkter i eksisterende markeder.
( Se side 19 denne presentasjonen; https://www.strongpoint.com/wp-content/uploads/2018/02/4.-kvartals-presentasjon-15.2.2018-1.pdf )

SP: Ref. Spørsmål 21 så ser man at StrongPoint jobber med å fokusere sin egeninnsats i utvalgte land. Vi tror at høy penetrasjon i et [stort] land er viktigere enn å være representert i mange land. Samtidig jobber vi gjennom våre «Global Partners» med å øke salget vårt av egen produkter.
_____________________________________________________________________________
24. I meldingen om leveranse til kjede i Baltikum står det at den starter i 2019 og ferdigstilles i 2020. Menes det da at en ev. full utrulling ferdigstilles i 2020? Trenger vel ikke to år på å få på plass piloter til 1,5 mill eur?
SP: Det stemmer. Den totale avtalen er estimert til MEUR 1,5 og ventes å være ferdig levert innen 2020, basert på vellykkede piloter nå nærmeste måneder.
_____________________________________________________________________________
25.
HARTING Systems:
Hva dreier dette samarbeidet seg om ?
Er det alle produktene eller bare et visst utvalg ?
Hvilke markeder / geografisk og markedsmessig vil dere dekke med Harting Systems sine produkter ?
Hvor tett er dette samarbeidet og hva betyr det økonomisk , markedsmessig og mannskapsmessig for oss ?
SP: I første omgang dreier samarbeidet med Harting Systems seg om Self-Check Out og er begrenset til Tyskland. Harting vil se på hvordan de kan selge våre nåværende Self-Checkout systemer (både HW og/eller SW), og vi vil sammen se på behovet for eventuelt å utvikle nye løsninger
_____________________________________________________________________________
26.
Vi har indikasjoner på at det dreier seg om self check out systemer der vi blant annet skal levere software.
Vil vi slutte å levere hardware i egen regi men ta dette fra Harting nå og i fremtiden ?
SP: Se svar over. Vi har ingen planer om å slutte å levere hardware på generell basis.
_____________________________________________________________________________
27. Kan dere vurdere å begynne med skikkelige halvårspresentasjoner (i stedet for å kun sende ut skriftlig rapport i juli) så kunne vi kanskje fått en ordentlig oppdatering i August?
SP: Forslag mottatt. Vi vil fortsette å sende ut skriftlig rapport i juli (som en del av vår finansielle kalender), men vi skal vurdere annen oppdatering (i august).

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.