IKT

tunktee
28.02.2019 kl 21:04 1248

TUSENTAKK VIKING!!! Du har gjort en enestående jobb!
Har drålig samvittighet for at jeg ikke satt side om side med deg på presentasjonen i dag.

Har sett litt på tall;
Først må jeg si at omsetningen er veldig bra, tangerer faktisk nesten rekorden vår som var 4. kvartal 2015.

Kostnadene derimot sjokkerte meg. Vi så i 3. kvartal at avansen gikk ned (høyere prosent varekost), så den er for så vidt grei. ADK er også grei. Men jeg er ikke fornøyd med 47,35% avanse, så det er sagt!
Lønn og sos.kost. har jo tatt helt av, hva skjer? Greit, deler av dette kan meget mulig forklares med diverse sluttpakker m.m., men jeg vurderer økningen til å være for stor til å passe. Tiden vil vise det, Q1 rapporten kommer plutselig!

Lenger nede i regnskapet kan man kommentere at andre finanskostnader trolig er ekstraordinære, og at skatten ikke er reel for dette kvartalet. Skatt vil sjeldent være det fordi den beregnes/periodiseres på en annen måte enn i bedriftsregnskapet. Normalt bør man kunne legge til grunn 15-25% skatt avhengig av hvor de skatter for den enkelte omsetningen. Internasjonale bedrifter har til en viss grad mulighet til å flytte overskuddet til land med lav beskatning, men det er selvfølgelig en bedriftshemmelighet.
I dette tilfelle står det at 6 mill gjelder et fremførbart underskudd. Vil jeg tro at Strongpoint har kjøpt et fremførbart underskudd, og ført deler av kjøpesummen som skattekostnad. (Kan stamme fra CUB!?)

Jeg har etterspurt årsregnskapet fra Anders, da jeg ikke finner noe informasjon om når det blir offentliggjort. Årsaken til at jeg vil se det er notene, da spesielt noten for avskrivninger. Spådde tidligere at noen av aktivaene er så godt som nedskrevet, og grunnet at avskrivningene er linjere vil effekten vises umiddelbart i regnskapene når disse er vekke.

Jeg estimerte en omsetning på 318 mill den 5.februar. (316 +/- to korrigeringer i påfølgende innlegg.)
Tallene i rapporten er såpass lite gruppert/segmentert at det er vanskelig for meg å gå gjennom for å finne avvik. Syns estimater og fakta er nærme nok hverandre til at jeg gjør samme øvelsen i fremtiden. Hvis svaret blir for dårlig selger jeg aksjene mine før jeg sier noe ?

Har ikke lest grundig gjennom alle skribleriene her i dag, men sier meg enig med Baronen om utbytte.
Jeg håper virkelig at årsaken til et så forholdsmessig stort utbytte er at ledelsen ser at 1. kvartal genererer alt for mye kontanter. I motsatt tilfelle syns jeg ikke noe om å dele ut alle pengene til aksjonærene. Husker jeg ikke helt feil så har blant annet Scatec drevet med å utbetale utbytte for dernest å gjennomføre emisjon. Bare tull det!

Flere andre positive ting står i rapporten, men nå ble innlegget for lang.
MEN, veldig hyggelig at valutaen omsider går i vår fordel og gir oss 19 blå millioner i omregningsdifferanse. Det styrker balansen vår! (Og bedrer P/B)

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.