Farma

Grunnpilar
19.10.2021 kl 12:28 4615

Nå har AZT en tydelig negativ trend før Q3, og det med rette ?
Pareto har et kursmål på 132,- men da må de klare en vekst tilsvarende omsetning på 121 millioner i år samt 156,203,265 etc kommende år. De overrasket på Q1, men det ble forklart at var en kunde som kjøpte 1 gang i året, som da falt på Q1 i år og ikke Q2, som i 2020. De har til nå omsatt for (41+22,4) 63,4 mill, så da gjenstår (121-63 ) 58mill. For å ligge etter planlagt vekst, så må de omsette for minst 29millioner i Q3. De omsatte for 136mill i 2020 og kursen var da ved Q4 rapporten på 60 kroner, som tilsier en P/E på 35,men de solgte ut en del av selskapet dette året og ble et rent ensymselskap, noe som gir et litt galt bilde. Etter Q1 & 2 ligger de an til å tjene 48mill i år, med en PE på 60, tilsvarer det er kurs 57 kroner. Men klarer de omsetning på over 29 mill i Q3, så ligger vi an til en omsetning på ca 120mill og et overskudd på ca halvparten av dette, så 60mill. Hvorfor Pareto har kun 43mill i overskudd med en omsetning på 121mill er jeg usikker på,men har nok lagt inn mer kostnader. Men da operer de med en PE på litt over 90, så de er nok mer langsiktige enn 1 år mhp kursmål. Hvis de selger på 121mill og får et overskudd på 60mill, bør kursen ligge på rundt 72 kroner den 28 Januar 2022, eller ved Q3 hvis guidingen ser ut til å holde. Så dette er min forklaring på at kursen er på vei ned, at hvis AZT leverer ihht guiding for i år, så bør vi ligger på rundt 72 kroner dette året med en PE på 60. Men hvis de leverer som i H1 ( Q1/Q2), så bør kursen ligge imellom 57 til 38 kroner., da tenker jeg markedet er skuffet og ikke villig til å kjøpe for PE 60,men heller mot PE 40, som da tilsvarer 38 kroner aksjen. Har kun tatt hensyn til hva de faktisk leverer, og ikke priset inn potensialet/håpet. Så ved nyheter,så kan dette bildet endre seg.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.