Bil og motor

Er_mi
02.03.2019 kl 17:13 1138

Vet inte riktigt vad blåruss-pisspreik betyder. Men ledningen i Polestar är väl inte oärlig om dom berättar vad dom faktiskt planerar att göra? Förstår inte riktigt din kritik här. Polestar är ju ett "nytt" företag som har som mål att skapa en ny produkt, sälja den och tjäna pengar. Polestar är ju inte detsamma som Volvo, det satsar på en annan nisch och kundgrupp, och bygger en annan typ av varumärke. Detta är de ju helt öppna och ärliga om :-)

Du nämner Apple här, och Apple-butiker. Man kan väl anta att detta betyder att Polestar söker efter densamma kundgruppen. Tycker det verkar väldigt förnuftigt. Företag som Porsche, Ferarri, Aston Martin etc. har ju redan sina etablerade och starka kundgrupper och kjöpare. Det är väl ett strategiskt och affärsmässigt val av Polestar att de önskar att bli det exklusiva bilmärket för framtidens 50- och 60-åringar, snarare än att satsa allt på att få dagens 50- och 60-åringar att köpa deras bilar.

Sen kan man ju tycka vad man vill om Apple (använder själv inte Apple-produkter), men ingen kan ju påstå att Apple inte har gjort bra produkter och att de haft en dålig affärsplan. Apple är väl kanske ett av världshistoriens största succéhistorier? Det kan man ju inte argumentera emot, vi ångrar väl alla att vi inte köpte Apple-aktier för alla pengar i 2002 :-)

Oavsett- Strategien är väl att Polestar ska bli Volvo Cars-gruppens motsvarighet till Volkswagengruppens Porsche. Vanliga volvomodeller blir lite som Audi. Lynk & Co blir väl en billigare variant av Volvo (typ Volkswagen), och Geely's bilar blir billigbilarna i gruppen a la Skoda och Seat med mer.

Du kan väl inte heller påstå att Porsche, Ferarri med fler inte har fokus på design och formspråk? Både Porsche och Ferarri är ju mer än bara bilar... Du har kanske aldrig varit i ett Ferarri- eller Porsche-showroom? Seriöst, jag har bekanta Porsche-fanboys (fangubbar är kanske mer korrekt) som gärna lägger tusentals kronor på golfutrustning och väskor med Porsches loggo på :-D

Det har lite med bilar att göra- men att ha stort fokus på varumärke och designspråk är ju knappast något unikt för Polestar. Tror faktiskt inte Polestar kommer börja sälja lommebökker eller mobildeksler för 1000 kr styck, som vissa andra etablerade sportbilsmärken gjort i många år... :-)

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.