Shipping

Lim Gordon
JIN 26.10.2021 kl 14:59 16440

Jeg har jo fulgt med i dette spennende børsspillet en stund. Og jeg har tapt og jeg har vunnet. Best har jeg gjort det når jeg har kjøpt aksjer i selskaper som driver med ting jeg har peiling på. Som shipping, særlig tank og bulk, som har opptatt en stor del av mitt yrkesliv. Derfor kjøpte jeg en slant i Jin sist høst, fordi det virket klokt å kjøpe ting på bunnen for å selge det senere hen, når markedet kom. For at det kom, det visste alle som hadde peiling. Men så skjedde det at omsetningen var svært lav, det var tydelig at selskapet ikke fenget det store publikum. Men de som kjøpte, holdt på aksjene, de visste/forsto at her var det penger å tjene. Og så tok det i vei, med start på 3-tallet og topp på 18. Nå har det seg slik at aksjen er elsket av tradere, så utslagene er store, nå ligger den rundt 13 og svinger. Men mangelen på interesse skal angivelig skyldes at brødrene som driver det, har forsynt seg vel mye av lasset, de driver litt entreprenørvirksomhet og spekulasjon på si. Men drive rederi, det kan de, og de vet hva en krone er verdt. Det kan man ikke alltid si om deres nordiske brødre, som, tradisjonen tro, kjøper dyrt og selger billig.
I øyeblikket driver rederiet et tyvetalls skip i øvre handysize sjiktet, skip som er veltilpasset dagens marked og som har noen år på baken. Børskonkurrentene driver delvis i det samme segmentet, delvis i det største cape-segmentet, men alle med svært moderne tonnasje. Nå er det ingen fordel å ha ny tonnasje i dagens marked, fordi det, som regel, fører til at gjelden øker og også kravet til sikring. Det betyr at skipene må seiles på timecharter, som kan bety 10-15.000 USD/dag i tapt inntjening. Når man sammenligner med skip som også ligger 2-3.000 USD/dag lavere i driftsutgifter, blir det kolossal forskjell i inntjening. Og så kan man jo bare bruke multiplikasjonstabellen! Da er det det stopper for meg, hva skyldes det da at mange foretrekker å investere i andre rederier? Er det fordi de ikke forstår dette? Er det fordi de ikke liker kinesere? Eller er det fordi de tror at de norske rederiene er sikrere? For de av dere, som kan regne, er dette elementært, dere kan jo begynne med forskjellen i P/E og så regne videre med detaljene, da kommer dere til samme resultat som meg. Og allikevel viser dagens omsetning for de forskjellige selskaper følgende: Belships 15 mill, Klaveness 5,9mill, 2020 Bulkers 7,6mill, Golden Ocean 42 mill og Jin 1,5! Og kursstigningen i år: Bel 136%, Klav 59%, 2020 106%, Golden 93%, og Jin 284%!
Ovenstående burde tale for seg selv, noen(ganske mange) er bulkidioter, og større idioter blir de, etter hvert som tiden går. For de er vel på børs for å tjene penger? Hvis de er det, kan de redde mye ved å bytte terreng snarest, kvartalsregnskapet er rett rundt hjørnet og aksjeverdien ligger rundt 45 har noen regnet ut. Hvis dere ikke skifter, kunne det vært interessant om dere begrunnet det her.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.