Olje og energi

EMAS 22.11.2017 kl 15:05 9252

I ca mars / april 2018 har Emas vært pauset i Sing og Oslo i 12 mnd. Jeg kan ta feil, men tror ikke den kan være pauset lenger en ett år før de-listing. (Noen som vet?)

Emas Offshore har fått fred for kreditorer i 6 mnd i Sing for å forhandle en restrukturering, og for å få inn en White Knight. Og så har Ezra (med flere datterselskaper) fått konkursbeskyttelse under Chapter 11 i USA. Hensikten er også her en restrukturering og sletting av gjeld.

Ingen nyheter har lekket ut, meg bekjent. I denne situasjonen er tiden vår aller beste venn. Stigende oljepris, og aktivitet i offshore-segmentet er dagens aksjonærers siste håp. Bondholders og banker har nok derimot allerede avfunnet seg med tapene. Gjelden var jo formidabel, og det er ingen annen utvei. Myndighetene i Sing vil kanskje også spille en rolle i løsningen. Gjelder jo mange arbeidsplasser lokalt.

Så vil det vise seg hvor stor utvanningen blir for eksisterende eiere etter at White Knight har gått inn, hvis det skjer. Etter denne førstehjelpspakken er i havn, kan Emas Offshore reise seg igjen. Da mangler bare kontrakter på levelige rater. De har jo relativt ny tonnasje.

Med litt hell kan Emas Offshore stige (trolig etter en dump først) i 2018 og 19. Den er jo konkurspriset nå. "Skjærer" forhandlinger seg - og en splitter opp selskapene i deler, så er det vel lite igjen av verdier for aksjonærene. Personlig tror mest på en ordning som både omfatter Ezra Holdings og Emas Offshore siden de har holdt på så lenge i rettsapparet og med forhandlinger. Jeg tror holdingsselskapet kommer til å bli helt omstrukturer eller avviklet. Eierne har gjort mye rart og jeg er usikker på tilliten til disse i markedet. Emas Offshore, som har faktiske verdier kan få nye eiere og leve videre. Kanskje under nytt navn (under White Knight sin paraply). Tror prosessen ville ha blitt avsluttet dersom alt håp var ute. Lurer også på om de vil fortsette å være på begge børsene når dette er ferdig. Som så alltid: Her kan alt skje. Synspunkter?
Redigert 22.11.2017 kl 17:13

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.