Shipping

hectorgonzales
01.11.2021 kl 13:26 8936

Jeg vil tro at alle drar ut "max period" på kontraktene nå. Når det gjelder "Goodwill" så tror jeg ikke dette eksisterer i shipping verdenen - ingen gir fra seg penger om de ikke må. Noe av årsaken til at det kan være lang min/max period er hvor skipene skal operere. Er du f.eks. på strekket Lima - Santiago så vil jeg tro behovene der er mye mindre enn i Sørøst asia. Detaljene i disse kontraktene vil variere stort.

Du må huske på at når disse kontraktene ble inngått så var det sannsynligvis stor konkurranse om å få kontraktene. Da vil det være bra for Charterer (leietaker) å ha en lang min-max tid pga synker ratene så kan de avslutte tidligere og chartre billigere - stiger ratene holder du skipet lengre.

Et annet poeng er f.eks. hvis man trenger kapasitet økning/reduksjon så vil man - avhengig av hva man trenger kunne ha en lenger justeringsmulighet for å fase inn nye skip. Som oftest befinner de seg ikke der man skal gå i rute og da tar det tid å få skipene i posisjon. Har man leid et skip og endret ruten det var tiltenkt - så tar det også lengre tid å levere det tilbake til havnen som er avtalt.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.