Shipping

Londonmannen
01.11.2021 kl 23:28 6551

MPCC har høy spot risiko? Jeg forsøker å forstå hva du legger i det, men sliter.

OK, MPC hadde rett nok 33 skip som går ut av kontrakt i løpet av 2022. Nå er en del av disse allerede sluttet på nye langtidskontrakter og såvidt jeg har skjønt forhandles det for tiden om nye kontrakter for skip som går ut av kontrakt i Q2 22. Så spot risikoen blir stadig redusert.

Og så lenge det er et klima for å slutte skipene til kontrakter på varighet 3 år ++ så synes jeg ikke at risikoen kan vurderes som høy. Eksperter mener dagens situasjon vil vedvare til uti 2023. Det innebærer at når vi kommer inn i 2022 så vil MPC ha store deler av flåten på kontrakter som strekker seg ut i 2024/25. Selskapet vil i tillegg ha redusert driftskostnadene gjennom høstens økonomiske grep.

Vi har altså å gjøre med er rederi som er meget godt rustet til å høste fruktene av en supersyklus innen feedermarkedet.

Og ser man på nykontrahering av feedere så er det vanskelig å få øye på noe som ligner et rødt lys. Faktum for etter ledelsen i MPC i Q2 rapporten fremholder at tonnasjen som tilføres markedet i 2022 og 2023 vil være for lite til å dekke opp for det økende fraktbehovet. Basert på dette skulle man forvente at ratene vil fortsette å stige også gjennom 2022.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.