Shipping

ks1977
04.11.2021 kl 17:42 7747

Nå påpekte jeg vel at JIN betalte utbytte i Q2 (under 4% av EPS - nærmest en hån), og det er kanskje lov å håpe på mer lommerusk i Q3, men JIN har ikke en videre historikk for utbytte (sett bort fra de 3 centene i Q2 nå så må vi tilbake til Q4/18 hvor det var 2,3 cent - samme i Q1/18). Du må også forvente en heftig flåtefornyelse i årene fremover, så det er vel ikke så mange som forventer en heftig utbyttepolitikk fra JIN fremover? Skal du tjene penger på JIN så er du avhengig av at aksjekursen går opp, i motsetning til 2020 bulkers hvor du enten kan tjene/tape på kursoppgang, eller tjene på utbytter. Skjønner at noen tær ble tråkket på, men det var ikke mer enn det jeg skulle frem til i innlegget mitt - det var bare ment å gi et litt innblikk i hva enkelte bulkidioter kanskje tenker på når de velger å ikke investere i JIN (det var i denne sammenheng ikke ment å si at JIN er en dårlig, eller mindre god investering, selv om jeg personlig synes at risikosiden er for skummel for gamle flåter)

Når det gjelder 2020 Bulkers så er det selskapet helt klart vesentlig høyere priset ifht P/B, P/NAV og PE, men det endrer ikke på at man i det selskapet også kan tjene penger selv om markedet ikke vil løfte kursen - i motsetning til JIN hvor man er avhengig av "the bigger fool". Det er ikke umulig å se for seg scenarioer hvor JIN vil gjøre det vesentlig bedre enn 2020 Bulkers, men det finnes også sannsynlige scenario hvor 2020 Bulkers håver inn penger "på bekostning" av JIN - motsatt scenario finnes dog ikke (skjønt denne setningen kommer nok til å bli "mistolket" og misbrukt på denne tickeren).

At 2020 Bulkers ikke skal ha cash-flow til å betale utbytte er ikke videre stor (CBE på ca 14,5k tilsier at de går i plus så lenge capesize er 10k). Det kan selvfølgelig skje, spesielt i enkeltvise kvartal, men de gikk med overskudd hver måned i 2020. Det kan selvfølgelig bli trangt ut døra både i 2020 Bulkers og JIN, men i 2020 bulkers så kan man som sagt tjene penger på utbytter også (gitt at man treffer på markedet da - gjør man ikke det så taper man penger uansett selskap man satser på), mens i JIN så er man avhengig av at kursen fortsetter opp.

Jeg mener ikke at kun den nyeste flåten er veien til rikdom, men risikobildet er veldig forskjellig - spesielt nå med EEXI og (i mitt hode en nær garantert) kommende verdensomspennende CO2e-avgift (som påpekt over så er det ikke gitt at JIN kommer dårligst ut av det, men risk i risk/reward er for stor for min del). Og for JIN sin del så er det åpenbart nødvendig å ha penger på bok til investeringer fremover (i så måte spennende å se om JIN fremover kommer til å kjøpe fra annenhåndsmarkedet eller om de vil stille seg i køa og bestille nye skip).

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.