Sport og spill

mortimer68
04.11.2021 kl 23:23 7270

Har tenkt litt til, og lekt meg litt i Excel for å gjøre en vurdering av hva vi kan forvente av Q3-resultatet til PMG. Alt jeg presenterer her er basert på de offisielle kvartalsrapportene samt mine private vurderinger og beregninger (!)

Inntektsveksten i PMG har hittil vært formidabel! Forventet årsresultat for 2021 er oppjustert fra $15 til $25 millioner. Det langsiktige målet om $60M i 2025 er ikke justert opp, men mye tyder på at det er utdatert. MIN beregning viser at dersom vi i 2021 skal oppnå $25M, må Q3 lande på $7M og Q4 på $9M. Med tilsvarende vekst neste år vil 2022-inntektene ligge i området $64-78M. Er det mulig??? Inntekten i 2025 kan da bli $240M (som er 4 ganger høyere en dagens ambisjon) :-)

Kostnadsutviklingen i PMG er mer urovekkende, og dette ga investorene hakeslipp etter Q2. Det er klart det koster å vokse, men veksten må ikke bli like høy på kostnadssiden. For Q3 og Q4 frykter jeg at utgiftene fortsetter å vokse til $35M for året, som gir en EBITDA på -$9M i 2021. Trøsten er at PMG forventer at kostnadene flater ut i 2022, samtidig som inntektene fortsetter å øke - slik at 2022 går i balanse med EBITDA på +$20M :-)

Oppsummering: For Q3 forventer jeg $7M i inntekter og frykter -$9M i kostnader. Den langsiktige vil da se at vi er på rett vei, mens de som er ute etter kjapp gevinst vil kaste seg på salgsknappen. Hva tror du?

Et par Excel-grafer: https://drive.google.com/file/d/1_WTs3B2hlla3CaDjyirVMh5wHmlH0D5U/view?usp=sharing

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.