Shipping

ks1977
05.11.2021 kl 16:13 7040

Skrote all tonnasje skjer ikke. Ikke bare er flåten for liten til å fange opp en massiv fornyelse, men det er heller ikke verftskapasitet til det (selv om vi ser bort fra dagens fulle ordrebøker).

JIN sitter overhodet ikke perfekt i det, for det kan umulig være økonomisk forsvarlig å ta en massiv kostnad på skip som er nær slutten av livsløpet (ikke mange år å fordele den kostnaden på) - det er også problemet med "moderne" skip; for unge til å skrotes, men for gamle til å forsvare en massiv oppgradering. Jeg er heller ikke overbevist om at hydrogen er løsningen, men det er jo nettopp det som gjør ting så spennende (og vanskelig) nå. Det er heller ikke sikkert at vi får noen særlig "First Mover Advantage" (selv om hydrogen skulle vise seg å være løsningen), så jeg har mer tro på de skipene som "går klar" av de første/verste innstrammingene.

Shipping generelt har et stort problem med nye miljøkrav ja, men de fleste ECO-skipene tilfredsstiller EEXI-kravene uten problemer. Klart, når vi nærmer oss 2050 så blir det helt andre boller (gitt at vi ikke har gitt opp nullutslipp innen den tid), men da er dagens nye skip uansett historie. Ikke umulig at det kommer ytterligere innstramminger fra f.eks 2030 som vi ikke ser i dag, men det vil jo ramme de eldste skipene hardest (dvs de som er "moderne" i dag).

Siden du drar parallellen til bilverden: Venter du med å erstatte dieselbilen med elbil til det kommer en elbil med skikkelig rekkevidde, så kan du risikere å måtte la bilen stå (ref Oslo og vinter). Og der har du risk-siden; JIN kan ende opp med å gjøre det fantastisk (det er ikke vanskelig å se for seg scenario hvor JIN gjør det ekstremt godt), men JIN (som har den eldste flåten blant konkurrentene) kan også bli tvunget mellom valget å skrote sine skip eller å seile rundt CBE - og da samtidig som at konkurrentene tjener godt.

Jeg har ikke tatt et dypdykk på alle bulkselskap ifht belåningsgrad, men tar du 2020 Bulkers (som var det selskapet jeg nevnte) så stemmer den påstanden ekstremt dårlig. Ikke bare skal det veldig mye til for at de taper penger, nesten uansett marked, men belåningsgraden er ca 55% (og da er vel ikke økningen i skipsverdier hensyntatt). De har heller ingen ambisjoner om å vokse, ei heller å forbli redere i neste syklus. Skjønt jeg er helt enig i at man skal være på vakt ifht hvor belånte selskapene er i disse tider, spesielt dersom de har en flåteprofil som tilsier heftig fornyelse fremover.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.