Shipping

Lim Gordon
06.11.2021 kl 15:55 6453

Ja, nå har du jo skrevet deg både varm og svett på ditt forsvar for drift med nye skip. Det har sine fordeler, det skal ikke fornektes, men i et syklisk marked er det ikke økonomisk risikofritt, og det er du, selvfølgelig, klar over. Men bare historien vil fortelle hvordan det faktisk vil gå. I mellomtiden vil jeg holde meg til mitt livs lære, som sier følgende:
-Jinhui er ikke et lite rederi, det er middelstort og lider overhode ikke av mangel på enheter.
-Som deres erfaring tilsier, selger de unna de eldste og kjøper nyere, men ikke ny, tonnasje. Derved får de aldri noe akutt behov for å bestille nye skip. I skrivende stund, tipper jeg at gjennomsnittsalderen ligger mellom 10-15 år, som er langt fra alderdomsterskelen på 25-30 år.
-2020 Bulk seiler i et helt annet marked enn Jin, tar man vekk kull og jernmalm, fra Brasil og Australia, blir det intet igjen. Og det faktum at kineserne vil strupe kullforbruket fra 2025 vil, helt klart, skape uro i de store skips rekker. Jin, derimot, seiler med skip som bare er en firedel av størrelsen, og kan frakte alt løst, til og med containere. Når det gjelder fornyelse, vil nok behovet hos storskipsbyggerne bli mindre en periode, mens behovet for hos mindre vil øke, hvilket vil tilsi at dagens handymarked varer lenger.
Og så er det økonomien.2020 Bulk erbtvunget av långiverne til å slutte skipene til bare en akseptabel rate, mens kjemperatene må de seile forbi. Dette mens Jin gjør det stikk motsatte, de tar de beste ratene vi har sett på mange år, mens de har, som kinesere, verdens laveste driftsutgifter. Og når den dagen kommer, at nytt regelverk settes ikraft, så bare moderniserer de skipene, med pengesekken sin, mens 2020 kanskje er tvunget til å selge seg ned. Tilslutt, det er jo slett ikke riktig at alle aksjonærer bare kjøper aksjer for utbyttes skyld. I den grad utbyttet spiller en stor rolle, er det som bonus, mens de fleste satser på verdiøkning.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.