Shipping

ks1977
07.11.2021 kl 09:43 6101

Nå har vi kommet temmelig langt unna mitt innlegg om at utbyttehistorikk kan være en av forholdene som gjør at bulkidioter styrer unna JIN til fordel for andre selskap, men personlig så er det selve skipsflåten som er problemet for min del - det er korrekt.

Gjennomsnittsalderen til JIN sin flåte, i følge oversikten her http://www.jinhuiship.com/jst/vessel.php, er ca 14 år og er bygget fra 2001 gil 2012. Ut fra Q2-rapporten så har de gått til anskaffelse av skip på 53806DWT, 52525DWT, 52686DWT og 55866DWT. Jeg ser ikke navn eller alder på de i farten, men heldigvis så er JIN såpass eksakte på størrelsen at det kun er et skip som matcher hvert av disse størrelsene (gitt at skipslisten er oppdatert). Vi snakker da om nyanskaffelser av skip bygget i 2004, 2006, 2004 og 2007 - en gjennomsnittsalder på ca 16 år for disse 4 skipene.

Det er helt korrekt at 2020 Bulkers og JIN har to helt forskjellige markeder, og de er egentlig ikke sammenlignbare av flere årsaker (også JIN sine sprell ifht impairment losses, herunder at reversering av dette utgjorde 2/3 av EPS i Q2, gjør at det er vanskelig å sammenligne f.eks PE på tvers), men tar man vekk jernmalm fra Australia og Brasil så har verden gått under - så da har det neppe mye å si hvilket selskap man har aksjer i... Vil tro at kulltransporten skal heftig ned ja (neppe i løpet av vinteren nå, siden Kina sliter med energibehovet sitt, men vanskelig å se for seg stort kullforbruk dersom den grønne bølgen skal feie over verden). Det er ikke videre dramatisk for 2020 Bulkers (selv om de også transporterer bittelitt av det, og konkurrentene i Capesize mer), og det ville forundre meg stort om ikke transport av jernmalm øker hyggelig fremover med alle infrastrukturpakkene både i Kina og i vesten (og denne uken også vedtatt ny gigapakke i USA). Forhåpentligvis så kommer økningen fra Vale (de har estimert 8% økning), men også sannsynlig at Australia tar en større del av kaka (hvilket vil være negativt for tonnmil - alt annet likt).

Alltid lett å slenge ut påstander uten å dokumentere de. Har du noen dokumentasjon på at 2020 Bulkers er tvunget av långiverne til å slutte skipene til en akseptabel rate? Jeg er ikke kjent med det, og hva de har gjort bakover i tid tyder på det stikk motsatte (les: de kjører stort sett på spot). De har nettopp konvertert 4 av spotene til faste rater ut året, slik at det er totalt 6 av 8 på faste rater nå, men dette skjedde før "kollapsen" i ratene og er et konkurransefortrinn de har (retten til å konvertere til faste rater med (minste) varighet på 3 måneder)

Videre så har JIN, i følge Q2-rapporten, 100MUSD i lån. Sammenlignet med 330MUSD i equity så er ikke det nødvendigvis alarmerende, men å omtale JIN som et gjeldfritt selskap er direkte feil. Da må du også huske på at JIN reverserte impairment losses på 65.5MUSD i Q2, så før dette så var belåningsgraden til JIN ca det samme som f.eks 2020 Bulkers. Blir da veldig rart å forsøke og krisemaksimere hva belånte konkurrenter vil slite med, og samtidig ignorere at JIN praktisk talt er i samme situasjon (bortsett fra at JIN står mer lagelig til for hugg av EEXI osv enn konkurrentene).

Du skriver også at aksjeverdien til JIN er på 45kr. Hvordan kommer du frem til det? I Q2-rapporten, etter reverseringen av impairment losses, så operer de med en egenkapital på 330MUSD. Fordelt på 109M aksjer så utgjør det svært så hyggelige 3$/aksje, men det er fryktelig langt fra 3$ til 45kr. Og reintroduserer man impairment losses på 65MUSD så er man "nede" på 2,4$ (før Q3-tallene). Dette viser jo hvor sårbare man er i shipping, men kanskje spesielt JIN - hvordan blir det med impairment losses når EEXi trår i kraft om 14 måneder? Jeg skal ikke være bombastisk å si at det blir katastrofe for det er ikke utenkelig at konsekvensene av EEXI øker skipsverdiene til hele flåten, og til og med JIN mer (i%) enn mine hjertebarn, men det er også et sannsynlig scenario hvor JIN må ta heftige tap på skipsverdiene når de ikke lenger kan velge seilingshastigheten sin selv.

Skal vi ta et dybdykk i "så bare moderniserer de skipene" også? EEXI trer i kraft 01.01.2023 så det er for sent å kjøpe nye skip (uten å gå innpå om det er noen stor fordel nå). Pr Q2 så hadde de 52MUSD i cash and cash equivalents, en hyggelig pengesekk det (2020 Bulkers har "bare" 20MUSD). Fordelt på 22 skip så er det kun 2,4MUSD pr skip (forresten det samme som 2020 Bulkers har pr skip), men JIN risikerer at hele flåten må fornyes i løpet av de få kommende årene. Hvor langt kommer man med 2,4MUSD pr skip? Er det noen av JIN-aksjonærene som har forsøkt å regne på det? (nå har jeg sett bort i fra at JIN ikke kan bruke alt av cash og cash equivalents, men jeg har også sett bort fra det svært hyggelige bidraget JIN får til pengesekken i Q3 og frem til markedet evt surner skikkelig)

Tilbake til mitt opprinnelige innlegg: Jeg mente ikke å si at ALLE aksjonærer kjøper aksjer for utbyttes skyld, ei heller at de KUN gjør det for utbyttets skyld, men en del har sterk forkjærlighet for utbytter - og det spesielt i en så syklisk bransje som shipping. Nå har jo aksjekursen til JIN hatt en svært så hyggelig utvikling (med mindre man var uheldig og kjøpte de to siste månedene, men knekken de siste to måneden gjelder jo alt av bulk), men med mindre JIN nå plutselig bråsnur og åpner lommeboka (ut over de 3 cents i Q2) så er du like fullt avhengig av å time kjøp&salg rett dersom du skal tjene på JIN (kjøpte du i fjor høst så har du jo hatt en eventyrlig avkastning, gratulerer). Verst er det for de som kjøpte på topp; dersom ratene nå flater ut (på nivåer som fortsatt er svært hyggelige!), så kan du risikere å måtte selge med tap i JIN neste høst - selv om JIN fortsetter å håve inn i samme periode! Dersom JIN derimot hadde hatt en offensiv utbyttepolitikk så kunne du solgt aksjene med tap, men potensielt likevel gått i netto pluss pga utbyttene. Verst/best er det når PE blir fryktelig lav (har man en PE på f.eks 4 så kan man jo tape "selv med" utbytter, men dersom PE (i realiteten) ligger under 2 så blir det fryktelig vanskelig å tape penger dersom selskapet deler ut alt overskudd)

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.