Shipping

ks1977
07.11.2021 kl 16:51 5641

Kan du vise meg hvor i regnskapet hvor det fremgår at JIN har langsiktig og kortsiktig realiserbar aktiva utenom skipsverdier som minst overgår 152MUSD?

Nei, EEXI er bare starten. Jeg tror at vi vil se en verdensomspennende CO2e-avgift innen shipping; når og hvor stor er jeg dog veldig usikker på, men ting har eskalert raskt.

Ser fortsatt ikke hvordan dette skulle passe JIN bra, for hele poenget med EEXI (og - i mitt hodet - forventet øvrige kommende endringer) vil jo være å redusere utslippene. For å få til det så må man ente tvinge frem nybygg, og/eller "fintune" eksisterende skipsflåte slik at man slipper ut minst mulig. Det er også her EEXI kommer inn; de nyeste skipene vil gå klar (i første og andre runde, men etter det blir det verre), mens de eldste skipene vil måtte redusere hastigheten, gjøre dyre investeringer og/eller (i verste fall) skrote skipene.

Vi vet jo fortsatt lite av de effektene dette vil få, men to ting synes for meg å være krystallklart: 1) Skipsflåten (som helhet) vil bli få lavere hastighet (enn de ellers ville hatt - i et dårlig marked betyr dette lite/ingenting, mens i et godt marked vil dette være vesentlig), og 2) som følge av dette så vil "bruttoratene" gå opp for alle. Og så får man ta frem krystallkula og tippe litt om hvordan dette slår ut får selskapet man ønsker å investere i.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.