Shipping

ks1977
07.11.2021 kl 18:08 5501

Problemet er at det er ikke snakk om å legge sammen to og to, men en ligning med flere ukjente.

Spiller ingen rolle og null og niks? Betyr det at du tror at en befrakter, når man velger mellom alternativ A og B, ikke bryr seg om hva totalkostnaden for han blir? Og at han er klinkende likegyldig til om lasten kommer frem om 10 eller 30 dager?

De skipene som evt. får heftige hastighetsbegrensninger vil miste en del av oppdragene - de kan rett og slett ikke nå frem i tide, og/eller chartrer har ikke den fleksibiliteten han har i dag ifht å øke/redusere hastigheten på skipene han har chartret (dette vil nok bety vesentlig mer for cape enn for supra, så det er ikke sikkert at dette vil utgjøre noe vesentlig utslag for JIN sin del)

Verre er det med totalkostnaden (fullstendig fiktive tall, er bare for å ha runde og enkle tall); dersom jeg kan få fraktet en last fra A til B for 10MUSD på 10 dager, hvorfor i alle dager skal jeg da betale 20MUSD for å få den samme lasten fra A til B bare fordi at skip x bruker dobbelt så lang tid? Nei, jeg betaler ikke mer enn 10MUSD, så får eieren av skip x få redusert sin TCE. Her er det vi kan se den store forskjellen (gitt at EEXI får noen særlig effekt vel å merke).

Får EEXI en særlig effekt så vil kostnaden som chartrer må ut med stige heftig, så da er spørsmålet hvordan disse to går opp mot hverandre. Man kan se for seg et scenario hvor JIN vil komme best ut av det, men man kan også se for seg et scenario hvor JIN må ta til takke med smulene

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.