Olje

Finansguru88
27.02.2018 kl 08:49 7277

Klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal synes synd på brukere som Sorte eller om det er kyniske folk som prøver å lure andre naive småinvestorer ved å snakke opp prisen....

Du sier 20 kr per aksje på balansen!
Fantastisk net result!

Wow, hvordan? Etter å ha sett det regnskapet der tror jeg nesten related party transactions kommer i andre rekke av skillemissegrunner med revisor. Ingen revisorer vil godkjenne det og net profit er i realiteten titalls millioner $ lavere og der forsvinner egenkapitalen du verdsetter så høyt.

Først se på riktig egenkapital. 28 millioner $ er aksjonærene sitt og resten tilhører vel Bourbon grunnet bokføringen av 104.

I tillegg har de tydeligvis bokført obligasjonslånet til markedspris, noe som er sykt og skriker “vi går konk”. Dette vil ikke revisorer godta og i hvert fall ikke rett etter en refinansiering... det vil gi store tap hvert eneste kvartal når verdien på lånet på skrives opp over P/L frem mot forfall.
Snakket ikke folk om 50% pris på bondet? Bondet er vel ikke likvid i det hele tatt og burde ha økt etter refinansiering, så la oss si de har skrevet det ned til 75% (bare å unnlate å gi den detaljen er jo svindel). 75% betyr at de har tryllet vekk ca 14,5m i gjeld og økt EK tilsvarende. Da er det plutselig ikke så mye igjen av de 28m$.

De skriver i tillegg at de har gjort endringer i verdsettingen av skipene. Lett å si når du ikke har revisor, men ikke lett å få godkjent. Dette gir en positiv effekt på 13.9 millioner skriver de i note 7 og i note 9 nevner de 6,1 millioner i noe avskrivningsendringer for 101 (lett å gjøre når revisor har stukket hehe). La oss si at 10m av de 20m$ påvirker aksjonærenes EK og resten Bourbon.

Da har jo plutselig skrellet vell 10m + 14.5 millioner av den totale EK på 28? Ikke mye igjen.

Hvis man plusser på alle bøtene og NULL fri likviditet, så ender ikke denne historien bra.. men de fleste er advart så har ikke mye sympati.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.