Shipping

ks1977
08.11.2021 kl 17:01 4901

Er enig i at JIN opererer i et "helt annet" marked (og segment) enn 2020 bulkers, og at det er begrenset hvor mye mening det er å sammenligne de selskapene direkte, men de grove linjene gjelder begge.

Er også enig i at det er tilbud og etterspørsel det til syvende og sist handler om, og her tror jeg at vi er så heldige at vi får drahjelp fra begge sider; etterspørselen vil øke (vanskelig å omgå bulk dersom verdens BNP skal øke) samtidig som at tilbudet effektivt vil synke (som følge av redusert snitthastighet på flåten - gitt at EEXI får noen effekt) - og her er det også vanskelig å gjøre større endringer de neste tre årene siden verftene praktisk talt er fulle ut 2024.

Selvfølgelig er det ikke bare JIN som har gamle skip - snittalderen på verdensflåten er jo ikke akkurat splitter ny - men det endrer ikke på at EEXI vil ramme den eldste delen av flåten. Så må man da gjøre seg en vurdering (eller tipping - vi vet dessverre for lite) på hvordan dette slår ut; hvor "kneblet" vil JIN sine skip bli som følge av EEXI (og også når/utviklingen på "kneblinga") og hvor mye større bruttorater vil "kneblingen" av verdensflåten medføre, og hvilken nettoeffekt vil det gi for JIN.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.