Shipping

ks1977
09.11.2021 kl 16:53 4450

Betyr det at det kun er JIN som har lov til å seile i Kina? (spør jeg uvitende) Hvis ikke så er det vel klinkende likegyldig om Kina evt. skulle bli skånet (det vil da gi mest mening å gi chartrerne fordelen, men om man så gir skipene som seiler i Kina denne fordelen så vil jo da alle konkurrentene kunne nyte av det samme godet og evt rateforskjell vil jevnes ut - går man på den kjempebrøleren å gi rederne fordelen, så vil jo det bety at ingen av de vil fornye skip og at alle gamle skip ender i Kina og ingen reduksjon i globale CO2e-utslipp overhodet)

Tror ikke det har så mye hensikt i å snakke om scrubbere igjen (skjønt det er potensielt en utfordring, spesielt for de systemene som renser "der og da"), men tror det er på sin plass å minne om at ECO og scrubbere er to helt vidt forskjellige ting (selv om det er langt mer vanlige med scrubbere på ECO-skip enn ellers) samt at ECO-skip med scrubbere slipper ut mindre CO2e enn "moderne" skip uten scrubbere (du må gjerne vise til et regnestykke for CO2e-utslipp fra JIN sine skip sammenlignet med andre hvis du har)

Rederne har gått lei? Tja, rederne med nye skip er nok ikke lei, men det er nok uansett ikke rederne som er den store drivkraften her (ut over å evt. prøve og posisjonere seg). Litt drahjelp er det fra enkelte chartrere (som vil ri den grønne bølgen), men dette er først og fremst politikk (hvor IMO i realiteten har blitt en brems). Har du noen lenker til "alle politiske miljøforkjempere" som (omformulert) sier at vi ikke skal bestille nye skip, reversere EEXI før den har kommet i gang, og stoppe alle andre tiltak som er foreslått eller vedtatt? I påvente av et ekte nullutslippsskip altså (og ikke minst hvordan vi skal klare å få et nullutslippsskip konkurransedyktig uten noen av disse tiltakene, samt hvordan vi i mellomtiden skal redusere CO2e-utslippene)

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.