Bil og motor

Basse
07.03.2019 kl 17:32 469

A) de fleste EV har spolen med kobbertråd montert til en aksel som går direkte til drivhjul. Så lenge el-motoren har beskjedent moment eller har momentbegrenser så fungerer dette greit, men siden dette betyr at det kun er èn girutveksling så blir det kjedelig kjørefopplevelse med nødvendigvis sperre på toppfart fordi batteriet ellers vil kunne bil ødelagt i forsøket på å levere nok effekt til å dytte spolen rundt i over 20000 omin. Det betyr at batteriet tømmes raskt med ekstrem varmeutvikling. For å kompensere for dette som er en av de viktigste grunnene til at el-motorer er så lite egnet i sportslige biler har man valgt å montere flere el-motorer av ulik dimensjon, da kan man redusere effektforbruket ved høy fart, dog i en relativt beskjedent omfant og med store merkostnader for produksjon av EVn. Her har Audi f.eks tatt i bruk hele 3 spoler med kobbertråd, det er jo ikke mulig å selge noe i Tyskland om man ikke kan kjøre i relativt godt tempo på AUtobahn. VAG er også best på strømforbruk. Ikke uventet. Men det blit svindyre og blytunge KLOSSER av noen kjøretøy med disse løsningene.

B) HAHAHA for dumt å svare på.

C) Bensin og dieselbiler med mild hybridisering er der det satses mest av produsentene. Volumselgerne av alle populære biler (utenfor subsidielandet Norge) vil ha mild hybrid, dvs energi fangst-systemer, for økt effektivisering av forbruk av drivstoff uten at vekten øker eller batteri og el-motorer ødelegger bilens egenskaper. F.eks bruker Mercedes startmotoren som mild hybridisering, genialt og effektivt. Det som ER dustete er ladehybrid som drasser rundt på gigantiske batteripakker som likevel kun gir marginal effektivitetsforbedring men istedet øker drivstofforbruket ekstremt nå batteriet er tømt. Volvo lager de dårligste bensinbilene med el-hjelpemotor man finner i markedet, Makan til meningsløse bensinslukere. Nei sjekk ut Mercedes E 300 de, den dieselbilen med el-hjelp og lademulighet i stikkontakt fungerer i det minst logisk bra.

https://kampanje.mercedes-benz.no/nye-modeller/nye-e-klasse-plug-in-hybrid/

https://www.dinside.no/motor/mildhybrid-med-revolusjonerende-bensinmotor/70844010#_ga=2.77752980.166930270.1551996080-1007833735.1551996080
Redigert 07.03.2019 kl 23:10

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.