Shipping

hectorgonzales
17.11.2021 kl 11:30 6697

De store skipene vil kunne levere frakt til svært lave kostnader per TEU. I min tid i bransjen så kostet en 20" container $750 fra Singapore til Antwerpen/Rotterdam. Og rundt kr 9000 Rotterdam - Norge Vest (med Feeder) + THC (terminal handling charge). Feeder er et helt annet marked enn de store og desto større skip desto mer behov for feeder til å samle nok containere til å fylle opp.

Problemet med de store skipene er at det er så få havner som har kapasitet til å ta imot. F.eks. når du ser på LA som har 65.000 tomcontainere stående ser du hvor enorme areal som skal til for å få logistikken til å gå rundt. En ting er å laste/losse men det er begrenset kapasitet med bortkjøring (lossing) og tilkjøring (lasting).

Det tar også betydelig lengre tid til å losse/laste - og evt omlasting ombord når man har flere havner som skal anløpes. Feeder benyttes til "intra-regional trade" der de store skipene ikke er egnet.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.