Grønne aksjer

Frodon
17.11.2021 kl 21:56 10005

Alle tallene jeg har sett i prospektet er euro. Skipene Edda Passat og Edda Mistral er på kontrakter til henholdsvis Q1 2023 og Q3 2023 med opsjon på forlengelse. På side 36 står det om fast kontrakter og når de går over til spot rater og backlog. Der ser det ut som Edda Passat har en dagsrate på euro 7506 i 5 år. Edda Mistral ser ut til å ha dagsrate på euro 10.794 i 5 år. Det står backlog på de 3 nybyggene på euro 259,4 mill, men det er ikke enkelt å regne dagsratene på de kontraktene.

"Based on the charter parties concluded by the Group, the Group has a total revenue backlog of approximately EUR 437
million in place of which approximately EUR 292 million relates to firm contract periods and approximately EUR 145 million
to option periods"

Er dette inntekter kun fra de 2 eksisterende skipene? Fant dette under note 2 ca på side 132. Enkleste er å søke på navnene på skipene. "The group’s revenue is mainly derived from two customers, representing EUR 9 million and EUR 8.3 million in 2020, EUR 9.3 million and 8.6 million in 2019, and EUR 9.4 million and EUR 0.2 million in 2018 respectively".

De 3 nybygg på langtidskontrakter.

NB489 (Delivery Q1 2022) Delivery to Q2 2032 + extension options
NB415 (Delivery Q2 2022) Delivery to Q2 2037 + extension options
NB490 (Delivery Q1 2023) Q2 2023 to Q2 2025 + extension options

De 3 siste skipene som er bestilt, har ikke kontrakter enda.

Edda Passat og Edda Mistral er priset til ca euro 39 mill til 42 mill pr skip. Ser ut som de neste skipene koster langt mer, selv om det er stor forskjell på prisene? Se side 35 for prisene på alle skipene

Vet ikke hvor lang tid det tar å bygge skipene, men fra de er bestilt til de er levert, ser det ut til å gå ca 3 år. Verftene er jo fylt opp de neste årene

"Edda Wind II AS
On 29 January 2020, Edda Wind II AS entered into a shipbuilding contract with Astilleros Gondan S.A. for the construction
of one offshore wind CSOV with builder’s hull number C-490 and delivery expected in the first quarter of 2023. The gross
contract price for the vessel is EUR 60,911,188, of which a net price of EUR 47,529,000 is payable by Edda Wind II AS and
the residual funded through certain Spanish tax lease arrangements. As at 30 September 2021, instalments amounting to in
total EUR 14,258,700 of the net purchase price have been paid"

"Edda Wind III AS
On 29 January 2020, Edda Wind III AS entered into a shipbuilding contract with the Spanish shipyard Balenciaga S.A. for the
construction of one offshore wind SOV with builder’s hull number C-415 and scheduled delivery in April 2022. The gross
contract price for the vessel is EUR 53,911,045, of which a net price of EUR 42,352,517 is payable by Edda Wind III AS and
the residual funded through certain Spanish tax lease arrangements. As at 30 September 2021, instalments amounting to in
total EUR 31,760,000 of the net purchase price have been paid"

Det ser ut som de ønsker både korte og lange fast kontrakter + noen skip på spot rater:
"The Group's ambition is to have the majority of its vessels on long-term contracts. However, the Group is in its contracting strategy also aiming to secure shorter term and spot market contracts for its vessels"

Ikke funnet OPEX enda, men de går med overskudd. Ser ut som de får høyere og høyere rater, så får håpe kostnadene ikke stiger like mye. Philly Shipyard fikk den første kontrakten på å bygge skip til grønt sektor under Jones Act nå. De har ikke mulighet til å bygge ferdig skipet før i slutten av 2024. Og det skal bygges mange skip for å få montert opp havvindparkene. Eks Equinor skal bygge opp mye i USA. Rekker de å få skip? Ser for meg at ratene kan stige ganske mye, før de rekker å få bygget ut nok skip, siden vindparkene skal bygges om få år?

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.