Industri

Villmarka
08.03.2019 kl 20:27 5273

til Barbro. For å underbygge litt mer. Sakser ELK's egen guiding;
"First quarter 2019 is expected to be weaker than fourth quarter 2018, mainly due to temporary production
curtailments, lower average realised sales prices due to time-lag and effects of Chinese New Year.
The subsequent quarters in 2019 are likely to improve based on expected higher sales volumes, price recovery, lower
raw material costs and accelerated improvement programmes"
Q4 ga en fortjeneste på kr 0,64 per aksje. Q1 vil bli lavere som de skriver. Resten av året vil bli bedre enn Q1. Dette kan leses på flere måter, men jeg leser det dit at fortjenesten per aksje umulig kan bli kr. 5,60 for 2019. 4 x Q4 gir 2,56 per aksje. Slik jeg leser guidingen vil nivået for hele 2019 havne omtrent på dette nivået.
Ser vi på fortjenestemarginen til ELK er den bare på 16%, dvs hvis prisen faller 8% halverer resultatet seg.
Slik kan man leke med tallene alle veier - og være uenige alle veier - men jeg leser det slik at 2018 var eksepsjonelt (som ELK selv skriver), at 2019 blir svakere enn 2018 (slik jeg leser guidingen). Dermed blir PE høyere (gjennomsnittet av 7 meglere mener at PE for 2019 skal bli 7,5) - og at aksjekursen dermed har begrenset oppside.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.