MrBoring
25.11.2021 kl 22:08 4243

Mikrofly35 skriver:
Hva er gjelda til PGS?
Hvilke betydning har av/nedskrivninger for ett selskap?
Hva vil det eventuelt ha å si for eierene?
Nå har du muligheten til å briljere med din kunnskapsløshet.

Spørsmålene er ikke stillet til meg, men gir meg lyst til å bidra i debatten.

Med fare for å briljere med kunskapsløshet vil jeg dra fram noen fakta. Per Q32021 hadde PGS 1180 MUSD i gjeld. Uten tvil et betydelig tall, men det eneste som betyr noe er hvordan PGS kan håndtere denne gjelden. På side 16 i Q1 2021 presentasjonen finner vi oversikt over forfallene fram til 2027. Disse er som følger:
2022 – 163 MUSD
2023 – 375 MUSD
2024 – 562 MUSD (Av dette er 5 MUSD allerede betalt i form av aksjer.)
2025 – 42 MUSD
2026 – 26 MUSD
2027 – 18 MUSD

De negative vill alltid påpeke at PGS aldri kan betale forfallene i 2023/2024, men det har heller ikke vært meningen. I bedriftsmarkedet opereres det med relativt korte lån som refinansieres i henhold til det til enhver tid gjeldende finansielle situasjon. Da er det overordnet at PGS demonstrerer even til å betjene gjelden. 2021Q3 rapporten gir noen innblikk i dette.

- PGS skal betale 210 MUSD i 2022. De har allerede 193 MUSD og trenger kun 17 MUSD for å dekke dette forfallet.
- I Q3 betalte PGS 33 MUSD i renter og leasing og øket free cash med nesten 38 MUSD
- PGS indikerer late sales fra MultiClient i Q4

Jeg tror Q4 vil bli bedre enn Q3. Da vil vi kunne si at skuta har snudd og PGS demonstrerer even til å betjene gjeld. Videre tror jeg på en forbedring av markedet i 2022. Koronapandemien er nå kjent for oljeselskapene og de har større forutsigbarhet i hvordan dette påvirker selskapene. Derfor får vi ikke en ny situasjon hvor bunnen faller ut av seismikkmarkedet. Det fokuseres også på behovet for en grønn omstilling. Selv om dette er viktig spiller olje og gass en stor rolle i overskuelig framtid, og nye reservoarer må dekke bruk fra eksisterende funn. Oljeselskapene vet dette selv om politikere kun snakker om grønn omstilling. Jeg mener for øvrig også at vi må omstille men inntil vi begrennser bruken av kull er olje og gass en del av løsningen.

Dersom vi forutsetter at 2021Q3 ligner på et gjennomsnittskvartal har PGS ca 71 MUSD til å betale leasing, renter og avdrag. For årene 2023-2027 skal det ut fra tallene ovenfor betales 1018 MUSD. Jeg vil si dette er gode indikasjoner for at refinansiering blir uproblematisk. Minner også om at PGS faktisk betaler gjelden sin med til dels høy rente. Selskapet er derfor å anse som en relativt attraktiv lånekunde. Selv i et meget krevende marked har ikke lånegiverne måttet avskrive gjeld til PGS.

Når det gjelder nedskrivninger og avskrivninger mener jeg det er todelt. Noen eiendeler har null verdi etter avskrivning mens andre eiendeler har betydelig bruksverdi. PGS har nok mest i den siste kategorien. Verdien av et multiclient survey avskrives over fem år, men det betyr ikke at data ikke kan selges etter dette. Et multiklientbibliotek kan til og med stige i bokført verdi om markedet endres betydelig. Skip og streamere avskrives også gjerne mer enn bruksverdi skulle tilsi. Avskrivninger er således et regnskapsmessig hjelpemiddel og ikke den endelige sannhet hva angår verdi. Betydningen av dette må sees i sammenheng med selskapet for øvrig.

Nå er hodet lagt på blokka, men jeg synes i bunn og grunn jeg er ganske briljant. 😉

MrBoring