Industri

Barbro
14.03.2019 kl 18:39 926

USAs president Donald Trump og statssekretær Steven Mnuchin sa torsdag at diskusjoner med Kina for å avslutte en månedslang handelskrig fortskrider raskt, selv om Trump sa at han ikke kunne si om en endelig avtale ville bli nådd.Washington og Beijing har blitt låst i en kampanje for tat-tar-tull, da amerikanske tjenestemenn presser Kina til å avslutte praksis og politikk det argumenterer har gitt kinesiske firmaer urettferdige fordeler, blant annet subsidiering av industrien, begrensninger på tilgang for utenlandske selskaper og påstått tyveri av intellektuell eiendom."Vi har det bra med Kina-samtaler," sa Trump til reportere i Det hvite hus da han satte seg for å møte Irlands statsminister Leo Varadkar. "Vi får det vi må få, og jeg tror vi får det relativt raskt."I særskilte bemerkninger til lovgivere på torsdag, sa Mnuchin at han forventer at deler av diskusjonene skal løses i nær fremtid, da de to sidene brenner over et 150-siders dokument de jobber med."Jeg forventer at noe vil løse seg i nær fremtid," sa han under en høring i det amerikanske representanthuset,USA og Kina har slått importavgifter på hverandres produkter som har kostet verdens to største økonomier milliarder dollar, roiled markeder og forstyrret produksjon og forsyningskjeder."Om vi vil få en endelig avtale, vil jeg aldri si det," sa Trump på torsdag. "Hvis det ikke er en avtale som er mye for oss, kommer vi ikke til å gjøre det."

Trump bestemte i forrige måned ikke å øke tariffer på kinesiske varer i begynnelsen av mars, noe som gir en nikk til suksess for forhandlinger så langt. Men forhindringer forblir.

Han og den kinesiske presidenten Xi Jinping hadde vært forventet å holde toppmøte i presidentens Mar-a-Lago-eiendom i Florida senere denne måneden, men ingen dato er satt og ingen personlige samtaler mellom deres handelslag har blitt holdt i mer enn to uker.

En person kjent med saken fortalte Reuters at det var "rumblings" om et mulig møte sent neste måned.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.