Olje

Er_mi
15.03.2019 kl 04:24 3912

Gud bevars... Jeg som gledet meg lenge over att vi klart oss fra robot- og andre konspirasjonsteorier i PEN-trådene... :-)

Black Peter- det er ikke noe galt med hvordan PEN-kursen utvikler seg. Det er ikke noen tegn på kursmanipulasjon, og det er ikke noen roboter som styrer kursen dit de vill. Hvis du ser på chartet i PEN-kursen så ser du at de svinginger vi nå opplever i kursen er helt normale. I lengre opptrender så går PEN 10-20 %, og så faller den typisk tilbake 5-15% eller mer før den fortsette ett opp et hakk høyere. Det samme i nedtrender, fast motsatt. Det siste året er jo PEN nesten et skoleeksempel på Elliot Wave-teorien (google dette hvis du ikke vet hva det er).

Det er fremst den ekstremt lave volymen (det vil si interessen for aksjen) i PEN som gjør at den ofte kan falle mange % selv om den grunnleggende trenden er opp. Det holder med at en eneste liten småaksjonær selger ut noen tusen aksjer for at PEN skal falle noen prosent. Når da en større aksjonær, feks KLP nå siste tiden, skal ut så er det umulig at kursen ikke går betydelig ned. Dette er ikke manipulasjon eller roboter, uten helt logisk og naturlig. Så lenge ikke intressen for aksjen blir større, og flere kjøpere strømmer til, så vil dette skje hver gang noen vil selge aksjer. At intressen ikke er større akurat nå er mest sannsynlig på grunn av at det er lite nyheter og triggers i vente de nærmeste månedene. Noe som selvfølgelig vil endres fra Q2 og fremover. Samtidig så vil intressen for PEN øke automatisk så lenge oljeprisen øker. Akkurat nå så er dette den største triggeren, men samtidig så er dette en trigger som gjelder alle oljeaksjer på børsen så det er ikke noe som vil få folk til å selge andre oljeaksjer og kjøpe PEN isteden (disse triggerne vil dog altså komme senere i år på løpende bånd, og videre inn i 2020). Snarere motsatt, da mange heller kjøper oljeaksjer med litt større handelsvolym og mindre risiko.

Så hva betyr dette? Jo, hvis man ikke tåler de svingningene på opp mot 15 % som regelmessig oppstår i denne aksjen (uavheng av ytre faktorer) så bør man finne seg en annen aksje. Men jeg tror børsen generelt vil være mer volatil nå en de siste årene, så volatilitet må man nok tåle uansett. Eller så kan man prøve å trade de "bølgene" som er i PEN, men det ville jeg nok fraråde ifra. Selv sitter jeg på en veldig stor post i PEN (i forhold til min portfølje), hvor jeg skal sitte helt stille minst til det at fase 2 på Dusafu er ferdig, ikke minst til letebrønnene er blitt boret og resultatene foreligger. Hvis ikke noe forendrer seg radikalt i det fundamentale så regner jeg med at PEN vil ha en market cap på rundt fem miljarder i 2020 (forutsatt en produksjon på ca. 5000 fat/dag og en oljepris over 65 dollar/fat), og jeg kan ikke se at det vil være behov for ytterligere emisjoner innen den tid. Dette er min personlige overtygelse- men dette betyr ikke at ulike ytre faktorer kan gjøre at kursen vil se 12-tallet igjen underveis. Men dette har jeg tatt høyde før når det gjelder størrelsen av posisjonen jeg har i PEN, og er noe jeg vil tåle psykologisk uten å selge.

Idag er dette den eneste aksjen hvor jeg har som strategi og kun sitte i ro så lenge. Dette på grunn av at caset er så utrolig sterkt akkurat nå. Hvis produksjonen når 5000 fat/dag og opex blir enda lavere enn idag, så er det rett og slett utenkbart at PENs market cap skal ligge rundt en milliard. Men som sagt, veien vil mest sannsynligvis ikke være helt strak. Spesielt hvis verden går inn i en dypere resesjon, som da kan ha en negativ effekt på oljeprisen. Men til syvene å sist vil detaltid være et marked for oljen som PEN produserer, og oljeprisen vil mest sannsynlig ikke være under opex i lengre perioder uansett hva som skjer i verden.

Så, min target på PEN er et sted rundt 50 NOK etter at produksjonen har etablert seg rundt 5000 fat/dag. Min strategi for å tjene penger her er altså å sitte helt stille inntill produksjonen har nådd disse nivåene og da gjøre en ny vurdering av situasjonen. Jokeren for meg er selvfølgelig alle letebrønner og letepotensial. Mitt inntrykk er at disse stort sett ikke er priset inn i aksjen i det hele tatt idag. Mangedobles resursene på Dusafu og i Tunisia så vil nok aksjen kunne gå langt over 50 NOK- alt annet uendret. Men dette vil viltså ikke få svar på før en gang i 2020- så beste måten og potensielt få med seg dette er altså bare å la disse aksjene ligge i skuffen frem til dess. At det vil produseres 5000 fat/dag om et år ser jeg som meget sikkert idag, så at dette på et eller annet tidspunkt må prises inn i aksjen er gitt.

Just det ja- hvis det kommer et bud de nærmeste månedene så vil jeg nok være meget fornøyd med 25-35 NOK. Det ville blitt en veldig fin gevinst på veldig kort tid uansett (hvis man ikke gleder seg og er strålende fornøyd med 100% gevinst på seks måneder kun fordi man ikke får bli med videre- da har man forelsket seg altfor mye i aksjen!). Da er det bare å smile og si takk og putte kjøperens penger i BWO isteden ;-)

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.