Grønne aksjer

Donald Duck
18.12.2021 kl 10:53 15417

Med henblikk på spørsmålene som trådstarter stiller innledningsvis, så tenker jeg følgende:

1. En betydelig andel av aksjonærmassen til RECSI er utfra min vurdering ikke investorer, men kortsiktige tradere. Disse tar oftest posisjoner utfra hva de antar vil skje med kursutviklingen på kort sikt. Når det kortsiktige bildet forkludres, så vil disse mest sannsynlig forsvinne ut av aksjen og derfor legge press på aksjekursen.

2. Det er det lite som tyder på at Manchin lar seg overtale før tiltakspakken til Biden utformes på en slik måte at den ikke skjuler de reelle kostnadene fram i tid. Slik BBB nå er utformet, så mener Manchin at enkelte kostnader vil videreføres fra år til år – noe som igjen medfører at de reelle kostnadene blir langt høyere enn det Biden administrasjonen indikerer. Logikken til Manchin synes å være at dette vil være inflasjonsdrivende – og bidra til å svekke USAs konkurranseevne og økonomiske vekst på lengre sikt. Høy inflasjon kombinert med lav vekst vil dessuten kunne resultere i deflasjon, noe som igjen vil kunne føre USA inn i et langsiktig økonomisk uføre. Noen som står tett på prosessen har de siste dagene snakket om at BBB i verste fall kan havarere, eller i beste fall bli gjenstand for omfattende endringer inn i 2022. Sannsynligheten for at prosessen havarerer eller drar ut i tid, har styrket seg de siste dagene/uken, noe som jeg mener gjenspeiles i aksjens tekniske utvikling (se annen tråd).

3. Når det gjelder den ekstraordinære generalforsamlingen, så vil det mest sannsynlig kun være en kortvarig affære hvor det som fremgår av innkallingen formelt blir vedtatt.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.