Olje

SebCoe
19.03.2019 kl 22:47 7292

Jeg ser ikke helt hvorfor det skulle komme en emisjon nå. Det kommer vel an på hvordan Q4 ser ut for produserende assets. Den rapporten kommer 29.mars. Hvis de opprettholder eller klarer å øke produksjonen har de jo angitt at de ikke trenger mer penger til denne aktiviteten. Tvert i mot vil dette kunne bidra til å redusere behovet noe for annen finansiering for annen aktivitet (f.eks Quebec). Når det gjelder Quebec er jo dette den store oppsiden i QEC. Men her er det betydelig usikkerhet knyttet til legale, politiske og lokalsamfunnsmessige forhold. Det er ingen signaler på at man politisk har tenkt endre på reguleringene som er vedtatt nå. Det kan jo være at retten finner at det ikke var grunnlag for å endre reguleringen slik det nå er gjort. Det vil jo i tilfelle være bra. Men det betyr ikke at alt er OK. Hvis det fortsatt er tilstrekkelig politisk motvilje mot å utvikle ressursene i disse områdene, vil de politiske motkreftene kunne forsinke eller sågar stoppe en evt utvikling her likevel. I tillegg må det sikres "sosial aksept". Alt dette tilsier at det vil ta noe tid å få full avklaring på Quebec. Hvis retten skulle komme til at reguleringen kan stå slik som nå (altså ikke støtte QEC sitt syn) vil man enten måtte "forhandle" politisk eller gå til erstatningssøksmål. Dette er vel også tidkrevende. I tillegg har QEC nå overtatt brønner, brønndata og utstyr fra Repsol - hvilket burde tilsi at de har litt mindre behov for kapital (de har altså kjøpt mye av det de trenger for starte utvikling i området - dog sikkert på langt nær alt). I sum mener jeg dette taler for at det ikke er aktivitet i 2019 som skulle tilsi at selskapet trenger betydelig mer kapital. Mulig jeg tar feil, men i så fall bør det komme et tydelig signal ifbm Q4 rapporten.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.