Shipping

Reserven
21.03.2019 kl 00:59 2496

 
Fredly har nok skutt GULLFUGLEN igjen!


Fra en helsides artikkel på side 12 i FA 21.03.2019:

Venter klondyke i stortank

Shippinganalytiker Petter Haugen i Kepler Cheuvreux spår at stortankmarkedet vil kunne gå av hengslene hvis EIAs anslag for USAs oljeeksport i 2020 slår til.


Haugen mener at dagens VLCC-flåte langt fra er stor nok hvis EIAs siste anslag på USAs oljeeksportkapasitet på syv millioner fat pr. dag i 2020 slår til.

– I dag er det 753 VLCCere i flåten. For hver million fat USA øker eksporten med trenger man ytterligere cirka 50 VLCC-er om man antar at oljen eksporteres til Asia. Og det er den veien vi tror at det meste av veksten i amerikansk eksport kommer til å gå.

Ifølge ukestatistikken til EIA eksporterte USA 2-3 millioner fat pr. dag i første kvartal. Om de øker dette til 7 millioner fat pr. dag trengs det dermed 200 til 250 flere VLCC-er om alt skal gå til Asia.

Kepler Cheuvreux har helt siden mars i fjor hatt estimater på VLCC-ratene for 2020 helt oppe i 67.000 dollar dagen. Haugen mener nå at disse estimatene kan ryke med god margin.

– Faktum er at ratene, i hvert fall tidvis, kan bli langt høyere. Hvis man antar en differanse på 10 dollar pr. fat mellom USA og Kina vil det tilsvare VLCC-rater på cirka 200.000 dollar dagen.



Redigert 21.03.2019 kl 01:08

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.