Olje og energi

utkant
13.01.2022 kl 14:50 7380

Enten er man inne når informasjon tilknyttet erstatning foreligger eller så er man ute. Jeg har tatt mitt valg. Jeg mener oppsiden i forhold til kursen er formidabel hvis det blir utbetalt "fair value". Men det betyr ikke at jeg har rett eller at selskapet vil få utbetalt "fair value". Det kan like godt ende med at det ikke kommer noen kompensasjon og at staten tar sjansen på å kjøre saken i retten. De vil i så fall ta en stor risk. Da øker sjansen for maks utbetaling på opp mot kanskje så mye som 15-20B$ i erstatning kun for QEC sin del. Men det vil jo også medføre en viss tidsperiode hvor man bare må vente på resultat og størrelse. Vi får heller se hva som kommer i den nærmeste tiden. Regjeringen ønsker jo helt klart å betale erstatning og få spørsmålet ut av veien en gang for alle før valgkampen. Skulle det trekke ut så vil velgerne stille spørsmål både når det gjelder størrelse på erstatning og om lovgrunnlaget og eventuelle ringvirkninger det vil ha for økonomien. Vi ser jo hvor fort det har blitt rabalder i Norge på grunn av strømprisen. Medfører en erstatning en større utbetaling og store negative ringvirkninger for økonomien så kan det hende at det påvirker valget i en retning som medfører at en annen regjering kommer til makten og heller vil tillate utvikling enn å ikke gjøre det. Vi får vente og se hva som kommer. Jeg har satset mitt beløp og tror at det kommer tall på størrelse på erstatning om ikke så altfor lang tid. Før Februar er en gang i løpet av Januar. Så alt fra nå og frem til 1.Februar...

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.