Shipping

Londonmannen
14.01.2022 kl 14:41 9592

Men pandemien er nok kun en av flere faktorer. Jeg mener at den dreiningen vi har sett til stadig større containerskip ville utløst denne krisen, uavhengig av pandemien. For med disse ultrastore skipene har det vært stadig færre havner som har infrastruktur til å betjene dem. Da Emma Maersk gjorde sin inntreden måtte amerikanske havner melde pass og det var kun et par tre havner i Europa som kunne betjene skipet.

De senere årene har størrelsen på skipene bare blitt større og større. Nå er de største på 24000 TEU!

Så hva tror dere skjer når det nå bestilles stadig flere ultrastore skip? Enten må infrastrukturen i havnene som betjener disse kjempene oppgraderes slik at havnene kapasitet blir større. Det innebærer flere kaier, flere kraner, flere jernbanespor, utvidelse av veinettet i og rundt den enkelte havn, mer personell må ansettes og læres opp og flåten av trucker med nødvendige sjåfører må økes. Men dette er ikke noe som skjer over natten. Dette tar langt lengre tid enn å designe et ultrastort skip og bygge det.

Min konklusjon er at her vil man slite med kapasitetsproblem i flere år, selv om pandemien skulle forsvinne i løpet av året. Jeg tror også at feeedere blir svært opptatt i årene som kommer. For ikke bare skal de betjene eksisterende freder-ruter, men trolig i langt større grad bli hyrt inn til å ta flere laster over lengre distanser når kundene vil forsøke å unngå kaoset som eksisterer i de store knutepunkthavnene. Og dersom det ikke blir bygget flere fendere så vil ratene bli særdeles høye.

Og midt i det som er et mareritt for den som er avhengig å få frakte containere, så fremstår hele situasjonen som himmelsk for dem som eier feedere. Blant annet oss MPCC aksjonærer. Faktisk burde MPCC capsen hatt en gullbord rundt skyggen. ;-)) Ønsker dere alle en riktig god helg! Mandag suser vi videre.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.