Valuta og krypto

UberMath
16.01.2022 kl 20:27 1272

Om vi tar utgangspunkt i det selskapet selv sa de ønsker å utvinne, og det at de jobber med Scrypt (se melding om Scrypt basert Mining pool) så kan et 30 MW datasenter gi følgende resultat med utstyr fra 2019 (for eksempel Antminer L5). En slik maskin trenger 1700 Watt til vanlig drift, kjøl og en del reaktivt tap. Det betyr at man får omtrent 18 000 slike enheter inn på 30 MW. Hver maskin produserer et resultat i året på omtrent 25 000 kroner (dette basert på utregninger man finner i utallige forum og på nett). Produktet av 18 000 og 25 000 vil gi et EBITDA resultat på 450 millioner kroner. Om Harmonychain kjøper og bygger dette helt alene så vil jo det meste av resultatet tilfalle harmonychain ( I dag verdt 185 mill kroner). Det å kjøpe 18 000 L5 og sette opp datasenterets infrastruktur vil kanskje koste i skala 55 millioner. Harmonychain har råd til en slik investering, men jeg tror mer på at Harmonychain vil bruke sin Scrypt Pool og bruke en annen modell som kanskje vil gi dem langt lavere kostnader assosiert med investeringer. Gjennom drift og Scrypt pool kan Harmonychain kanskje oppnå 10% av resultatet. Altså 45 millioner.

Dette var bare for 30 MW. 120 MW vil medføre at man må minst multiplisere tallene over med 4. Om du ser på modellen hvor HMONY bare får 10% så vil EBITDA likevel være på størrelse med børsverdien i dag. Litt grovt forenklet kan vi si EV/EBITDA ville vært 1 om de lander 120 MW på en royalty model som nevnt her. Hvis ikke det er en mulighet av dimensjoner så er ingenting det. Harmonychain har ikke lån i dag, og har en P/B på omtrent 1.9 . Ringrever vet at slikt er gode kjøp.når man er tidlig ute. Spørsmålet for mange er nok om de tør. Forstår folk denne driften godt nok til å tørre? Jeg tror folk begynner å forstå og derfor vil kjøpe seg inn etterhvert. HMONY er en sannsynlig kandidat for oppgang tror jeg.
Redigert 16.01.2022 kl 20:32

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.