Industri

Sa2ri
22.03.2019 kl 07:09 5828

"Enig i at det var noe rusk i detaljene, men det har null å si."

Vel, det er vel akkurat det detaljer er - viktige - it's all in the details! Vedkommende virker å ha lest/tolket yppersteprestens uavbrutte tirader om at "det kan bare ikke gå lavere", og "nå er det bare å kjøpe/snitte ned for bunnen er nådd", osv. Så til det du ber meg vurdere:

1. Kina har ikke noe stort ønske om å produsere alt polysil selv.
Det er godt mulig, men de gjør nå engang det, og de får avsetning på produktet sitt i Kina. Hvorfor Kina og USA skulle komme til enighet fordi Kinesiske produsenter taper penger, se det greier jeg ikke helt å skjønne. Det er vel en form for markedsmekaniske som fungerer, også i Kina selv om de er et komunistisk diktatur. Minner i denne forbindelse om, som også er relatert til ditt spørsmål #2, at REC har vært med å skape sin egen verste fiende ved etableringen av TianREC. Denne fabrikken leverer silisium til det Kinesiske markedet, og etter sigende til samme lave kostpris som REC (om ikke lavere) når de når full produksjon. Som nevnt på en annen tråd for en stund siden - TianREC har kapasitet til å produsere (ca. 22.000 MT) 4x så mye silangass som det globale markedet er i dag. Når man vet at det krever 1.2-1.4 kg silangass for å produsere 1 kg silisium, som igjen koster ca. 6-9 USD (avhengig av kvalitet) ut i markedet, og TianREC kan selge sin silangass direkte i markedet for ca. 35 USD, ja er det jo bare å "do the math".

2. Batteriindustrien.
Volksvagen ble fremhevet som "det store caset" da de har sagt at / har en ambisjon om å ikke skal selge fossile biler fra og med 2021. Dette er helt utopi, spesielt når vedkommende utelukker plug-in varianter. Volksvagen konsernet har ikke mulighet eller kapasitet til å legge om produksjonen slik dette ble skissert i gårdagens TV-snutt. Det kan godt hende at det ligger et uforløst potensial i batteriindustrien, men slik jeg nevner ovenfor er også Tian REC (som REC eier kun 15% av - per i dag vet de ikke hvordan de skal få et eventuelt overskudd ut av Kina), som kan bli en betydelig aktør i dette spillet. At REC har 70% markedsandel av dette markedet i dag, betyr ikke at de vil fortsette å ha tilsvarende "monopol" i fremtiden.

Jeg er derfor nøkternt skeptisk til det som ble presentert, og synes å kjenne igjen mye av det som ble sagt i går fra det som til det kjedsommelige har vært publisert her inne de siste årene.

Edit: ref kommentaren om priser på 6-9 USD per/kg - grafen på sunsirs peker ikke oppover i dag (den er heller ikke flat), bare som en saksopplysning.
Redigert 22.03.2019 kl 07:37

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.