Shipping

Normalone
22.01.2022 kl 14:52 10263

Det er en sann glede å være MPCC aksjonær - og på fredag er det ekstraordinær generalforsamling, hvor vi i løpet av kort tid (Q1) vil gå utdelt over kr 4 i utbytte (salg av skip ca. kr 3,17+ overskudd fra Q4 ca kr 1).

Samtidig har vi fått bekreftet at mange av skipene på utgående kontrakter allerede har inngått nye lange slutninger, med eventyrlige inntekter langt inn i 2025, og rarene har steget mye den siste tiden. Constantin har også uttrykt at det er en vill konkurranse fra de 4 største kundene om å få leie deres feedere - og at en derfor inngår nye kontrakter lang tid i forveien - og at en fort kan får enda lengre kontrakter enn 3 år. Dette er selskaper og personer som kjenner bransjen desidert best- og de som mener at køene og logistikken vil løse seg I løpet av kort tid kan virkelig ikke bære kjent med realitetene. Hvorfor vil noen leie feederene til MPCC på hinsides høye rater I 3-5 år om dette vil bære løst i løpet av 2022/2023?

MPCC er sikret inntekter i mange år fremover - og bare frem til 2025 vil utbyttene utgjøre dagens mcap (i tillegg vil 25 % av overskuddet bli igjen i selskapet - ca. 1 mrd NOK pr år). Enkel matematikk viser at med den garanterte inntjenningen, utbyttepolitikken og pr i dag 65 skip er det fortsatt veldig mye å gå på kursmessig - og jeg er i alle fall helt overbevist om at kr 31,30 ikke vil være i nærheten av toppen - det mener også alle meglerhusene som har kommet med nye kursmål. Tenk bare hva som vil skje med kursen om det faktisk skulle vise seg at vi vil oppnå en supersyklus utover år 2022 - der skipene for 2023 går inn på veldig høye rater for nye 3-4 år...
Redigert 22.01.2022 kl 14:55

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.