Bil og motor

mishka
23.03.2019 kl 16:48 1876

Ja, mer aks. for penga er det umulig å finne i Norge. Det jeg mente med luftdyser i 160 har ingenting med vindstøy å gjøre. Det jeg beskriver er et tilbakevendende problem som mange med meg som kjører lang og fort beskriver. Når det ikke er separate kontroller på luftdysene på klimaenlegget så har det lett for å være slik at luftgjennomstrømningen øker med bilens hastighet. Det er her du har forskjellen på premium og de andre. Spesielt merkbart i høye hastigheter i kombinasjon med høy utendørstemperatur. Da begynner klimaanlegget å trekke uansett hvilken viftehastighet du velger. Setter du den å auto så varierer luftmengden og ikke minst hastigheten på lufta med bilens hastighet. I f.eks. Mercedes så er det bare behagelig kjølig uansett uten noe trekk enten du kjører i 20 eller 200. På kjipe biler trekker klimaanlegget i høye hastigheter og du får ikke gjort noe med det for de mangler "hjulene" på dysene til å regulere luftmengden. Som oftest har de bare "idiotløsningen" ala Prius, Ioniq & co. Du må rette dyse i en bestemt retning og da lukker den seg mer og mer. Det gjør bare vondt verre for da rettes luftstrømmen dit man ikke vil ha den. Mulig dette høres litt sært ut og for den typiske elbilkjøper som maks. skal fra Oslo til hytta i Kragerø, så spiller sånt ingen rolle. Skal du tilbakelegge Kiev-Berlin i 38 varme stiller det seg annerledes. Vi som har noen millioner km. bak oss på kryss og tvers i Europa vet hva vi skal se etter. Og da er det veldig vanskelig å komme seg utenom MB, BMW, Audi, og Jaguar. De stiller i en litt annen liga og har folk ansatt som vet om alt dette. Vi bilnerder skal helst ha bil med klimaanlegg fra Behr. Da er det uansett bare kjølig uten trekk. Akkurat som et hotellrom på Hyatt eller Mariott. Og til slutt: Din standard på bil er nok for tiden høyere enn min. Merca gikk da leiligheten i Berlin ble innkjøpt, men det har økonomisk vært gull.?
Redigert 23.03.2019 kl 18:28

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.