Shipping

Jan Banan
24.01.2022 kl 14:34 9732

Lenge siden sist folkens. Ære være denne gjengen... (de positive vel å merke)

Jeg lurer i utgangspunktet på hvor mange mpcc skip som farter rundt i sortehavet? (selv tipper jeg 1-3) fra en gammel oversikt som sier omkring 8 mpcc skip i middelhavet.

Gjorde meg ellers noen tanker omkring en mulig konflikt i Ukraina og hvordan den vil spille inn på selskapet.

- Containerskip kan alltids endre ruter og MPCC har flåten sin godt fordelt over hele verden. De har ca. 8 skip i middelhavet, men enda færre enn det har nok direkte eksponering imot Ukraina/sortehavet. At folk slutter å handle varer fra utlandet pga krig i Ukraina er vel ikke helt sannsynlig.

- Løsningsorientert tekning.
Worst case: 2-3 mulige involverte skipene tas av kontrakt og kan forhandle nye kontrakter på dårligere, like eller bedre avtaler. evt. selge skipene til veldig gode priser. (det kan også være 0 mpcc skip i sortehavet for alt jeg vet)

Mest sannsynlig case(hvis skip i Sortehavet): Kontraktene fortsetter som vanlig og skipene settes i rute på andre strekninger dvs. unngår sortehavet som er et relativt begrenset maritimt område. De som leier skipene har nok bruk for dem et sted i disse trange tider. Det er også et stykke fra sortehavet til russiske landstyrkene i østlige Ukraina.
Av hva jeg har lest tipper jeg Putin vil unngå konflikt nå som vesten har blandet seg inn. Putin har ikke råd til langvarig krig.

- Min konklusjon:
Sitter stille og venter på å bli utbyttekonge

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.