Shipping

Londonmannen
26.01.2022 kl 10:08 4205

Hvorfor kursen fortsatt ligger på kr 30,-? Det er sikkert mange ulike meninger om den saken. Men min personlig mening inat dette skyldes at mange investorer og finansaktører ser på containermarkedet med historiske briller. Med det mener jeg at vi alltid tidligere har sett at rederne er sin egen verste fiende og evner å ødelegge ethvert godt marked med overkontrahering. Ta f.eks. bulkmarkedet 2002/03 og frem mot våren 2008 hadde bulkmarkedet en eventyrlig oppgang drevet av oppbyggingen av Kina. Ratene oppnådde stadig mye rekorder og penge strømmet inn til rederiene. Selv satt jeg i Golden Ocean. Kjøpte mine første aksjer på kr 3,62 og var med til da den toppet ut på kr 44,- og et stykke ned igjen.

Men med økende rater i et fantastisk marked startet rederne en galloperende kontrahering og da supersyklusen kollapset våren 2008 var det en haug bulkskip under bygging og i ordrebøkene. Selv om rederne fikk kansellert noen ordrer, så flommet det likevel bulkere inn i markedet i flere år etterpå. Bulk,arkedet lå brakk i minst ti år etterpå.

Da spotratene i containersegmentet startet å flate ut og delvis avta høsten 2021, var det nok mange som mente at de gode tidene var over. Men her har CEO i MPCC forklart at denne utviklingen gav markedet et feilaktig inntrykk. For det som skjedde var at flere og flere begynte å prefixe containerskip. En utvikling som har skutt fart de siste ukene og mens det ved årsskiftet normalt er 1600 containerskip som må sluttes på nye kontrakter, var det ved sist årsskifte ca 500. Denne mangelen på skip har gjort at MPCC har 3-4 interessenter for hvert skip som går ut av nåværende slutninger. Det spesielle er at kundene kaster seg over skip som skal sluttes på ny kontrakt 9 måner frem i tid.

Beklageligvis synes det som om mange fortsatt forventer at markedet skal knekke når tid som helst, selv om kundene, som opererer i dette markedet til dagen prefixer skip 9 måneder før eksisterende kontrakt utløper og da gjerne på 3-5 års varighet. Så kan man jo spørre seg hvem man bør stole på; dem som lever i fortiden og forventer et snarlig krakk i markedet eller dem som kjenner markedet og som slutter skip på langtidskontrakter til historisk høye rater. Jeg er ikke i tvil hvem jeg stoler på.

Men når vi får se en skikkelig prising av MPCC, se det vet jeg ikke. Men nedsiden fra dagens nivå kan ikke være stor. Lykke til!

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.