Transport

Skipssjefen
24.03.2019 kl 20:11 1834

Jeg har D1 - sjøkaptein, og bl.a tatt navigatøroppdrag på de nyere Hurtigrutene på friturer.
Her er mange som har null peiling, så den saken er grei.

Det er klart (som jeg skriver) at dette skipet er bygget for å kunne gå i slikt vær, det er og Hurtigrutene.
Men man går ikke i slikt vær uten at man må pga lasten, nemlig gamle, tjukke og skrøpelige amerikanere. Man gjør bare ikke det. Derfor ville alle med vett og forstand ventet i Trondheimsleia all den tid man sløyfet Bodø, og da hadde bedre tid enn planlagt.
Uansett tid, så burde man ventet, eller gått lengre ut i havet, nettopp pga dette med motorhavari er største trussel om man skal rissikovurdere denne seilasen. Man går ikke nær hustadvika med 1370 mann ombord med NW storm. Da har man lite til ingen spillerom å handle på når ting som dette skjer.

Hvorfor tror dere TO stk båter fikk problemer i området da? Bare uflaks? eller har det noe med drivstofflinjene å gjøre?
Jeg vet ikke, men heller til at dette handler om drivstoff (luft, filter - drit).
Dere som sitter i sofaen vet sikkert lite og ingenting om slikt, men man trenger ikke gamle båten for å få drit i tankene, eller mikroorganismer som har lagt der.
Jeg blir overasket over om det er det som har gjort dette, men det er diesel elektriske systemer, med 4 hvm, og det at alt stopper tyder på fuel problematikk på ene eller andre måten.

Minner igjen om at to stk skip, får problemer over samme strekning, samme vær, så trenger man ikke være geni for å skjønne problematikken. Derfor kommer dette inn i bildet om at vurderingen til to stk loser, og kaptein er riv ruskende galne.
Det var bare noen år siden hurtigrute skipet Midnattsol også fikk problemer i uvær rundt Stad, samme problematikk.

Så dere må gjerne slenge med leppa, men sjømannskap, og norskekysten er det få, om noen på dette forum som rekker SS til anklene på!

SS

EDIT: Det er jo nettopp fare for motorstopp som gjør at man avventer Stad, Hustadvika osv når vindretningene er som dem er. Det er jo ikke for at skipet skal kantre, eller så mye annet. Motorstopp, last som kan forskyve seg, og passasjerer får skip til å stoppe, og vente. Men ikke cowboyene på Viking Star. Jeg kan garantere at denne Kapteinen blir degradert, eller sparket, samt losene neppe blir losoldermenn på sikt. Skandale er det enkle ordet.
Redigert 24.03.2019 kl 20:16

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.