Offshore

kvirrevi
28.03.2019 kl 12:09 3051

Skal ikke bidra så mye inn mot dette med gjelden til DOF. Men likvel har jeg noen refleksjoner:
- Utrolig sentrat er det at DOF ikke har noen nybygg å finansiere lenger, dette til stor forskjell fra tidligere.

- Utrolig viktig er det også at markedene, og da spesielt subsea viser klare tegn til forbedring.

-Det er også veldig viktig at DOF har klart å vunnet så mange kontrakter den siste tiden, og at vi ser klare tegn på at inntjeningen på disse kontraktene er vesentlig bedre enn tidligere, ref. EBITDA margin på 26 prosent på de tre båtene som ble meldt på 3 (+2) års kontrakter 21. februar. Alle kontraktene vil gjøre at DOF vil få mye høyere inntekter i 2019 enn i 2018, mye høyere EBITDA og dermed nye høyere kontantstrøm til å betjene lån, og til å vise långivere at de er i stand til å betjene lån. Ser vi tilbake på situasjonen i november i fjor var det lite av disse positive nyhetene som var kjent og som kunne forutsees. Nå vet vi så mye mer.

- Jeg oppfatter fra årsrapporten at den totale rentebærende gjelden er 19 milliarder kroner. Det fremstår som utfordrende å ha oversikt over gjelden i DOF, men jeg forstår det slik at DOF også regner leieforpliktelser som gjeld, og at den da kommer opp i 20,7 milliarder kroner.

- Jeg tror DOF viser långiverne at de kan og vil betjene lånene fremover, og jeg tror de klarer å vise långiverne at markedsutsiktene generelt, og for DOF spesielt er på plass slik at DOF klarer å betale ned på gjelden og forholdsvis fort bli et solid selskap,

- OG DOF har som et av få offshoreselskap vist at de er i stand til å betjene gjelden sin. Nå som selskapet er inne i en helt ny fase uten ytterligere båter å finansiere og med hele nybyggprogrammet for Petrobras i drift er jo selskapet i en langt bedre situasjon enn en kunne frykte. Mye har gått DOF sin vei, og jeg tror mye vil fortsette å gå DOF sin vei i årene fremover, selvsagt uten emisjon nå som innhøstingsfasen har startet. DOF er i måned to i innhøstingsfasen sin.

- Jeg vil også nevne at långiverne har vist stor fleksibilitet og tålmodighet overfor offshoreselskaper som SOFF og HAVI. En slik fleksibilitet tror jeg ikke trengs overfor DOF, men det viser likevel at långiverne i form av store banker, GIEK og tilsvarende jobber på samme lag som selskapene.
Redigert 28.03.2019 kl 12:30

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.