Industri

otern
28.03.2019 kl 13:17 4948

Mr. Kane,

I mine øyne er du nok litt vel optimistisk ift hva markedssituasjonen tilsier. Randers er nok litt mer realist. Jeg har ikke sett noen rapporter som indikerer at prisene er på vei oppover. Tvert i mot ser det enda mer utfordrende ut i Q2

"According to our market survey these two days, both mono grade and multi-grade polysilicon prices drop sharply, since major Chinese players are dumping their polysilicon lower than USD 8/Kg for multi-grade and USD 9.2/Kg for mono grade in the market. The main reason is because major Chinese polysilicon think mono-grade polysilicon supply is expected to increase dramatically in 2Q19 amid the significant capacity expansion in China. PVInsights"

REC sin ENESTE kunde er GET og de sliter økonomisk. Redningen til REC er en handelsavtale, men når vil denne få virkning fra? Hvis det gjelder fra signeringstidspunktet, kan dette fort ta en måneder. Det kan selvfølgelig være mulig Kina kjører en "soyabønneimport" for polysilicon for å blidgjøre Trump. Selv med tilgang til Kina, er prisene REC oppnår for sin kvalitet langt under produksjonskost. Overgangen til 100% produksjon ved ML vil også binde opp mye kapital ift kundefordringer, varelager mm og det skal holde hardt om REC klarer dette uten påfyll av kapital.

Jeg tror vi dessverre kun er timer eller dager unna en nedstengning av ML og at dette gjøres med bakgrunn i de elendige markedsforholdene(REC er en måned på overtid). Det kan selvfølgelig komme en gladnyhet rundt handelsavtalen, men det forhindrer neppe en nedstengning.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.