Bil og motor

mishka
28.03.2019 kl 14:11 1308

Det spesielle med langkjøring i Norge er det utrolig lave fartsnivået. Akkurat som i USA. Passer som hånd i hanske til elbil.

Jeg har nevnt det før, men har akkurat samme erfaring som Williksen hadde i denne reportasjen. Oslo-Berlin i vanlig bil vs. Tesla er å spise middag når man kommer frem kl. 19.30 kontra å komme frem midt på natta og måtte ta greasy nattmat på SC Herzprung i stedet. Vi kjørte 2 familier i 2 biler. Den ene var S85 og den andre vanlig bil. Man skal ikke mye over 90 så møter man på de berømmelige kvadratlovene i fysikken. Luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten. Akkurat det samme har bilblader som AMS støtt på i tester av Tesla. Det må dessverre skje noe radikalt i forhold til enten rekkevidde eller aller helst ladetid. Få ladetid som en bensinfylling så kan egentlig rekkevidden være hva den vil. I praksis så kommer man 20-30 mil i 100+ før man må lade og det er i praksis 2 timers kjøring. Og all erfaring viser at i PRAKSIS og FORELØPIG så tar det hverken 20 eller 30 min. det tar 50-60 min. Det er akkurat dette Williksen erfarte, og det står jo også på hjemmsidene til Tesla at ladekapasiteten ER OPP TIL 120Kw. Så venter vi bare på SC v3 og får se hva det blir i praksis. Fremover går det,men sakte. Williksen var dessuten omtrent alene på laderne sef. fordi Tesla er det vi i Tyskland kaller "Exoten" som folk snur seg etter. Og på toppen av det hele så holdt han seg under 130. Som han skriver: Med en vanlig bil ville tiden på ren kjøring også vært 10-15% lavere.

Jeg ville heller ikke hatt et øyeblikks betenkelighet med å langkjøre med en Tm3 hvis det er den ene gangen i året man skal på ferie. Da er det bare legge opp ruta litt etter hvor langt man kommer. Må man bale med dette ofte, som jeg må, så venter jeg til det er mindre prematurt. Ps. jeg vil gjerne slippe oljeskift, mye service, ha sprek bil og ja, jeg er teknikkglad og liker duppeditter og fancy software etter et langt liv med Apple.
Redigert 28.03.2019 kl 14:31

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.