IKT

jularbo
29.03.2019 kl 20:00 3295

Ja, man må spørre seg hva kursen skal være. Belix sier at P/E for 2018 er 11.66. Da er det naturlig å spørre seg selv om dette er en riktig P/E. Vil minne om denne fra wikipedia om P/E
ref:

P/E anvendes for å beregne et selskaps markedsverdi i forhold til inntjening. Ut fra det kan man beregne om en aksje er dyr eller billig:[trenger referanse]

0-13 – Aksjen er underpriset, eller man antar nedgang i inntektene
14-20 – For de fleste bedrifter fornuftig prising
21-28 – Aksjen er overpriset, eller inntektene har vokst siden siste resultatpublisering
28+ – Aksjer med svært høy P/E har enten en svært lovende fremtid med sterk inntekstvekst, eller en boble har dratt prisen opp

Alene kan ikke P/E fortelle om antatt fremtidig vekst kan forsvare den høye verdien, eller om det er nedgang i inntektene som er grunnen til lav P/E. For å svare på det, må man også vurdere bedriftens regnskaper og ledelse i tillegg til P/E verdier i andre bedrifter (spesielt de i samme bransje) og over tid.

P/E kalles ofte multippel, fordi hvis man multipliserer P/E-en med resultat per aksje, ser man hva markedet er villig til å betale per tjente krone. Er P/E til en bedrift 10, er markedet villig til å betale 10 ganger resultatet pr aksje, som vil være aksjeprisen.

Så, hvor skal vi plassere Kitron , som er i vekst i forhold til denne presentasjonen av P/E? Jeg må bare gjenta meg selv her, og mene at 17 er relevant. Dermed kan vi estimere kursen til 8,7x17/11,66=12,68. Så denne prises med ekstrem likviditetsrabatt. Går vi ned til 15, så burde prisen være 11,19
Holder på aksjene mine, og vil med neste utbetaling i mai, ha hentet meg ca 500k i utbytte siste årene, så jeg er meget fornøyd med min inngang her.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.