Industri

GTI
14.03.2022 kl 23:41 3031

Synes det er lite fokus på verdien av Simplifai og jeg lurer på hvor mye av denne verdien som er reflektert i dagens kurs for Elop. Slik jeg ser det er potensialet meget stort i det markedet hvor Simplifai opererer.

En sammenligning med Kahoot. Dette selskapet er i dag verdsatt til 14 mrd med en guidet omsetning på 1,8mrd. Dette gir et forholdstall verdi/omsetning på ca 8.

ELOP guider ARR for Simplifai i sin kvartalspresentasjon på 25 - 50 mill i 2022. Målet er å tilnærmet å doble ARR hvert år frem til 2026, med mål om ARR 1 mrd i 2026 (ref kvartalspresentasjon).
Elop verdsettes i dag til 290 mill, hvorav 130 mill står på konto...

Et annet interessant selskap er Ardoq som ble omtalt i Finansavisen 8. mars. Dette selskapet har en ARR på 114 mill og prisingen ble satt til 3 mrd i følge Finansavisen. Dvs 26 ganger ARR (https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/03/08/7831680/ardoq-gjorde-milliarddeal-midt-under-krigen).

Hvilke multippel som er riktig vil markedet bestemme, men caset virker for meg interessant.
Redigert 15.03.2022 kl 00:10

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.