Farma

Garderobemannen
05.04.2019 kl 15:44 1948

Lothian,

Tror du vil skuffet i nær sagt samtlige biotek-selskaper om du forventer at selskapene alltid vil treffe på sine tidsangivelser. Forskning, utvikling og i praksis etablering av nye potensielle stor-bedrifter, vil gå på flere smeller. Se bare på PHO som jeg vet Londonmannen har fulgt i årevis, hvor frustrert hadde man ikke vært om man ventet på gjennombruddet her for 10 år siden. Risikoen er også stor ved investeringer i biotek-selskapene.

Men det som er det mest frustrerende med biotek-selskapene - faren med investeringen og frustrasjonen med utsettelser og potensielt dårligere forskningsresultater enn tidligere forskning (celleprøver, dyreforsøk, prekliniske tester etc) viser - er også det som gir potensialet til å virkelig skyte gullfuglen. I motsetning til andre trauste industriselskaper, kan man bli svært velholden over natta. Mao vil det potensielle utkomme kunne bli flere ganger investeringen.

Jeg vil tro at hvis Big Pharma (BP) er interessert i å kjøpe ut PCIB, vil de ikke komme i mål ved å by mindre enn kr 100,-. Med en gang en slik interesse flagges, vil kursen gjøre et kjempebyks. Samtidig vil andre aktører (BP) antakelig forstå at det er nå eller aldri. Vi kan få en meget hyggelig budkamp på toppen av et gigantisk hopp.

En rekke mindre investorer vil sikkert raskt oppnå svært god gevinst, og vil bli fristet til å selge på 2 og 3 ganger dagens kurs. Men har man litt is i magen, kan man bli virkelig rik. Større institusjonelle investorer har normalt en mer profesjonell innstilling, og kan sammen med andre profesjonelle, sitte på blokkerende eierposisjoner. En kjøper av et norsk ASA trenger mer enn 90 % for å kunne tvangsutløse øvrige aksjonærer. Aksjesitsen i PCIB gjør at flere aksjonærer kan oppnå et slikt blokkerende flertall, og dermed få en plass ved bordet når prisen på PCIB diskuteres.

Litt positivt tankespinn fra min side på en fredag ettermiddag... Det gjelder å holde motet oppe, og ha en god porsjon tålmodighet.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.