Shipping

Frodon
GOGL 07.04.2019 kl 11:42 15949

Jeg har satt opp litt tall på ratene til Golden ocean på fast kontraktene i Q1 2019 og spot ratene pr dags dato. Opex er usd 5200 på alle skipene til Gogl.

Som Mollen og Empire påpeker, er det ca helt håpløst å regne nøyaktig på tallene til Gogl siden vi ikke vet ratene de oppnår på skipene som er i spotmarkedet, index linkede kontrakter osv. Spottprisene er et gulv for det minste Gogl har i inntekt på Capesize. Siden vi ikke vet hvilke spot rater Gogl skip oppnår når skip legger ut på nye turer med nye rater, blir dette enda mer håpløst å regne på ;) Det kan også være stor forskjell på snittrater i kalenderperioden Q1 vs virkelig oppnådd snittrate for Q1, det kommer an på hvor lang reise og hvilken rate som er oppnådd ved hver kontrakt.

Golden Ocean eier 38 stk Capesize og 8 stk Capesize er chartet fra Skip Finance. 26 stk av Capesize er på spot rater, som pr dags dato er på 5520. Dette er nesten halvparten av hva ratene var på den 4.2.2019 på 8.748. Dette utgjør totale rater i spot på minimum usd 143.520 pr dag. Empire skriver at 32 av 54 skip i "spot" for Golden, er i en "Pool" eller "revenue sharing agreement"(RSA) og det var ingen Capesize som gikk i "ren spot" fra Januar til slutten av Mars 2019. For Capesize så er skipene i "pool" med CCL og Ultramax er i "Pool" med C Transport Holding Ltd’s

Gogl har også 13 stk Capesize på inntekter "Cape index + premium". Empire skriver "at de få indeks linkede kontraktene som har kommet ut offentlig har ligget mellom 107-112% av indeks. Om golden får mer eller mindre enn dette, vet nok bare Golden, men nyere skip av høyere kvalitet får nok en premium i toppen av dette intervallet, kanskje høyere i noen tilfeller".

Gogl har hatt 7 stk Capesize på faste rater i Q1 2019. 4 av kontraktene på faste rater står at de har en minimum periode ut mars og april 2019, så jeg vet ikke hvor lenge disse er på faste kontrakter. Får håpe vi får mer svar på dette på Q1 presentasjonen 31.5.2019. (ratene på fast kontraktene er 14 905, 20 046 (min period out mars 2019), 21 099, 20 425 (min period out mars 2019), 15 865 (min period out mars 2019), 15 913 (min period out april 2019) og 16 700). Dette har utgjort i Q1 2019 totalt pr dag usd 124.953. Det var 90 dager i Q1, dette utgjør inntekter på usd 11.245.770.

Dette utgjør totalt rater på minimum usd 268.473 pr dag på 33 Capesize hvis vi legger sammen spot og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 8135 pr Capesize. OPEX er usd 5200 på Capesize, OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Capesize usd 14.200. Ja, jeg er klar over at jeg brukte dagens spot rate i regnestykket, men det gir en indikasjon på hvordan ting ligger an. I tillegg kommer inntektene fra Cape index + premium, som vil dra gjennomsnittet pr skip opp.

De har også en del time charter, som også vil dra gjennomsnittet pr skip opp på inntektene.TCE ratene i Q4 2018 var usd 17.524 pr dag i gjennomsnitt. Jeg regner med at den er lavere for Q1 2019.

"The average TCE rate for the fleet was $17,524 per day in the fourth quarter of 2018. TCE rate, or time charter equivalent rate, is a non-GAAP measure. A reconciliation of TCE rate to the most directly comparable GAAP measure is included in the back part of this report. (Side 4 i Q4 2018 rapporten). (in thousands of $, except for TCE rate and days). Three months ended December 31, 2018Time charter equivalent income 137,597. (Side 22 i Q4 2018 rapporten)

http://hugin.info/132879/R/2235561/880096.pdf

Golden Ocean har også 28 stk Panamax, hvor 21 stk har spot rater på usd 8.902 pr dags dato. Panamax ratene har doblet seg fra 04.02.19 på 4.435 til 5.4.2019 på 8.902. Totalt i spot rater utgjør dette usd 186.942 pr dag pr dags dato, som ikke gir riktig bilde av ratene for forrige kvartal, men som gir en indikasjon på dagens tilstand. Gogl har også 7 stk Panamax på faste rater (15 015 (min period out Mars 2019), 15 063, 22 800, 18 525, 22 800, 11 732 og 28 025). Dette har utgjort i Q1 2019 totalt usd 133.960 pr dag. Dette utgjør totalt rater på usd 320.902 på 28 Panamax hvis vi legger sammen spot pr dags dato og de på faste kontrakter. Dette utgjør et gjennomsnitt på usd 11.460 pr Panamax pr dags dato. OPEX er usd 5200 på Panamax. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment - totalt på Panamax usd 9900.

Golden ocean har også 3 stk Ultramax hvor alle er på spot rater. OPEX er usd 5200. Empire skriver "Angående Ultramax, så er "Hawk" på "RSA med floor" til ca. 11 200 Usd/day (nedjustert fra 13500(?) for noen måneder siden), mens de to andre er på "Spot med RSA" og floor ukjent. (Sannsynligvis uten floor)".

https://www.goldenocean.no/fleet/

Legger vi sammen alle tallene i dette innlegget utenom TCE inntektene, blir det ca usd 622.975 pr dag i inntekt. Dette utgjør minimum usd 56 mill i inntekt på 90 dager. Opex usd 5200 pr skip a 77 skip utgjør usd 400.400 pr dag. OPEX, G&A, Interest, Leases and Repayment Capesize usd 14.200 (653.200), Panamax usd 9900 (277.200). Totalt usd 930.400 pr dag, totalt på 90 dager usd 83,73 mill. Med disse tallene ville Gogl gått med tap på usd 27,73 mill. Men jeg konkluderer med at det er helt håpløst å regne ut dette nøyaktig, når det er så mange faktorer vi ikke vet. Så jeg står ikke for tallet jeg har regnet ut her, haha ;) Jeg "tror" Q1 resultatet blir "bare" litt dårligere enn Q4 2018 resultatet, siden Panamax ratene har gått mye opp når Capesize ratene har gått ned.
Redigert 10.04.2019 kl 11:20

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.